Jeg skal feste 21 mm tykke planker i en vegg som er kledd med dobbeltgips. Det blir litt besværlig å sette mollyplugg eller vanlig gipsplugg overalt, siden jeg blant annet da må tilpasse hullene i planken nøyaktig med pluggen. Finnes det noen skrue/plugg-løsning, der jeg kan skru og plugge rett gjennom planken ETTER at den er montert, som et supplement til de skruene som jeg har montert på tradisjonell måte?

S
det du gjør er å trekke gjennom skruen der du vil feste bordet.
monter løs alt. nå har du hull i bordet og gipsen.
bare bor og monter igjen

Skal bordene være montert liggende så let opp en regel og mål deretter opp cc målet sannsynligvis 60 eller 45 cm så har du godt feste.

Ja det var ganske smart. Da holder det at jeg sikter inn to skruer rett, etter at jeg har boret og puttet i pluggene, så burde også de øvrige skruene treffe rett :)

...men av interesse, la oss si at brettet allerede er på plass og jeg ikke vil montere det ned, er det da noen mulighet for å forsterke ved å skru "noe" gjennom brettet? Jeg vil altså ikke bruke vinkeljern eller lignende.

cecar33 skrev:
Skal bordene være montert liggende så finn en regel og mål deretter av cc målet trolig 60 eller 45 cm så har du bra feste.
Monteres stående...og ingen reglar. Dessuten stålreglar.

S
hva skal du bruke platen til?
finnes som ingen plugg som griper bra med gips (foruten gipsplugg da. typ molly)

SBH skrev:
hva skal du ha brettet til? finnes som ingen plugg som griper godt med gips (foruten gipsplugg da. typ molly)
Jeg kommer til å bruke den teknikken du foreslo i ditt forrige innlegg, spørsmålet mitt er mer av generell interesse... Jeg tenkte f.eks. at man kanskje kunne bruke en lang universalplugg eller noe, som går gjennom både treet og gipsen og som deformeres bak gipsen, og at man bruker en liten metallskive som mothold så skruvhodet ikke trekkes inn i pluggen... eller en slags molly med løs "motholdsring". Om det hadde eksistert så hadde det lettet i mange situasjoner, men jeg får vel rett og slett sende inn en patentsøknad.

Jeg tenkte feil angående molly, den trenger ingen spesialkonstruksjon, så lenge tykkelse på gods + vegg stemmer med pluggen så burde det fungere bra med molly også "utenfor" materialet som man vil feste.

Hantlangaren skrev:
...men av interesse, la oss si at brettet allerede sitter på plass og jeg ikke vil demontere det, finnes det da noen mulighet for å forsterke ved å skru "noe" gjennom brettet? Jeg vil altså ikke bruke vinkeljern eller lignende.
Jeg har brukt spikplugg i dobbelt gips. Fungerer utmerket. Disse slås altså i når brettet allerede sitter på plass. I mitt tilfelle har jeg montert gulvlister og annet.

S
spikerplugg og vanlige plugger er ikke det beste.
for at det skal holde trenger du et bakhold,
pluggen bare ekspanderer i hullet.
eventuelt kan man bore og sprøyte inn kjemisk ekspander. skal speide litt etter løsninger.

Hei!
Det finnes "smarte" plugger å bruke til det du vil.
De kalles noen ganger for vippekspander eller fjærekspander.
Ulempen er at du må bore et litt større hull gjennom både planken og gipsen.
Dette bildet er fra Harald Nyborgs hjemmeside
4342.jpg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.