Det er sånn at jeg skal begynne å jobbe hjemmefra til høsten og vil allerede nå begynne å forberede for det.
Jeg kommer til å trenge å trekke nettverkskabler et stykke. Fiberen kommer inn i underetasjen, og jeg må dels få en kabel til den andre siden av huset i andre etasje og en til boden. De kan ta samme vei, men jeg vil helst trekke dem så lite synlig som mulig. Så, jeg tenkte å trekke den rett opp, gjennom senketaket og inn i kaldloftet, videre til det tiltenkte kontoret og så ned til fyrrommet og derfra til boden.

Nå til spørsmålet, hvordan ser det ut over senketaket? Jeg gjetter på at det er isolasjon, kan det være noe plast? Min tanke var å bore fra loftet og ned, men det er kanskje bedre å gå den andre veien?

Kan man enkelt lage et lite hull i senketaket og sette inn et rør for kabelen uten å risikere at hele greia faller sammen?

I fyrrommet der kabelen skal ned igjen er det bare gipstak. Jeg har vedlagt noen bilder også.

Planløsning av etasje med markerte punkter for hvor fiber- og ethernetkabler skal installeres. Viser rom som kjøkken, stue og vaskerom. Planløsning av øvre etasje viser Ethernet-kabelrute markert med røde sirkler og linje, gjennom soverom, tiltenkt kontor og tilbake. Hjørne av rom med gult tapetmønster, hvitt spenningsloft, bokhylle med bokrygger.

Takk på forhånd.

Erik

C
Min første reaksjon - fiberen komme inn i hjørnet på stuen?
Virker å være den i prinsippet dårligste plassen å komme inn på hele huset.
Selv om fasadeskapet sitter der så trenger jo ikke fiberen å komme inn i huset på samme sted.

Fiberen sitter allerede i det hjørnet, så ja, den må sitte der :-)

Så synes jeg at stuen er et ganske så bra sted for fiberen å komme inn, hvis man ellers kjører trådløst og deretter IP-tv med kabel, så blir det minimal trekking i resten av huset. Nå viste det seg at jeg trengte kabel, men det var ikke aktuelt når fiberen ble trukket inn.

C
He he, OK. Selv hadde jeg nok i alle fall lagt kabelen på utsiden og gått direkte inn i boden.
En annen refleksjon som dessverre ikke heller svarer på dine spørsmål - hadde du virkelig tenkt å sitte i et skap uten vindu 8 timer per dag?

Tanken har slått meg om å trekke kabelen utenfor, inn i boden og så opp til andre etasje. Men jeg føler meg ikke helt komfortabel med å bore gjennom ytterveggen, så erfaren er jeg ikke..

Når det gjelder arbeidstiden, jobber ikke alle statisk foran en datamaskin 8 timer i strekk ;) Det er mest for å ha et rom der jeg kan lukke meg inn hvis jeg må, ha permer osv.

Ingen tanker rundt strektaket? :)

Er det et moderne strektak i ekte plast, eller et ordentlig gammeldags strektak i papp?

Uansett bør du nok bore nedenfra.

Hvis du banker i taket så merker du om det er tre eller gles antar jeg...

Er det et eldre hus (<1950) med ordentlig strektak så kan det være spon som isolasjon, om loftet ikke har vært innredet fra starten av.
Kan du ikke se hvilket fra kattvinden? Eller ta opp et lite hull og sjekk.

C
årsta skrev:
Gjelder arbeidstiden, alle jobber ikke statisk foran en datamaskin 8h i strekk ;) Det er mest for å ha et rom der jeg kan stenge meg inne om jeg må, ha permer osv.
Trodde du jobbet med noe veldig datorsentrisk siden du absolutt trengte en kabel trukket. Holder det ikke med trådløst da? Med riktig utstyr er det jo både raskt og pålitelig.

Ingen tanker om strekkloftet? :)
Nei dessverre, har aldri hatt noe strekkloft selv. Men jeg kjenner flere som har revet bort sine så jeg har forstått at de ikke er helt enkle å håndtere.

Du kan ikke trekke kabel i kjeller/krypkjeller under huset? (Satser på at du ikke har plate)

Oldboy skrev:
Er det et moderne strektak i ekte plast, eller et skikkelig hederlig eldre strektak i papp?

Uansett bør du nok bore nedenfra.

Hvis du banker i taket, så kjenner du om det er tre eller gles antar jeg...

Er det et eldre hus (<1950) med skikkelig strektak, så kan det være spon som isolasjon, om loftet ikke har vært innredet fra starten.
Kan du ikke se hva det er fra katteloftet? Eller ta opp et lite hull og sjekk.
Huset er fra -65, og det meste er i original. Har ingen tidligere erfaringer med strektak, så jeg kan dessverre ikke si. Men jeg tror at det er gammelt hederlig i vev.

Når jeg banker i taket kjenner jeg ingenting... Å bore fra katteloftet er jo for så vidt en god ide, der ligger bare et tregulv.

Du kan ikke trekke kabel i kjeller/krypkjeller under huset? (Gjetter på at du ikke har plate)
Dessverre så har jeg støpt plate...

Trådløst er en siste utvei...

Er det vev så gjelder det å ikke la veven trekke seg opp med tråder eller lignende, noe som kan skje ved boring, og større risiko jo sløvere borr. Kanskje er det bedre å skjære et lite kryss og brette til side før boring? Er veven av en stiv og robust kvalitet så er det kanskje ikke et problem, men dessverre vet man ikke det før etterpå...

Hadde det vært tre rett ovenfor veven kunne du brukt en hullpipe (huggpipe) for å lage et rundt hull i veven før boring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.