1.595 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Trekk inn fiberkabel gjennom garasjegulvet
Det har nå blitt på tide å installere fiber i villaen. I enkelte kommuner skal eiendomseieren selv sørge for graving på egen tomt. Jeg skal selv legge et 50mm tomrør mellom tomtegrense og bygning. Man skriver: "La rørendene være synlige ved tomtegrense samt ved husvegg, resten kan du fylle tilbake med en gang."
Jeg vil helst ha en helt skjult installasjon, ikke ha noe på utsiden av veggen. Jeg skulle gjerne tatt inn fiber gjennom gulvet i garasjen rett innenfor ytterveggen ved siden av porten. Gulvet er en støpt betongplate på mark. Kommunen, som bygger fibernettet, har ingen innvendinger mot denne utførelsen.
Her kommer spørsmålet: Er det fornuftig å grave kablediket inn under platen og deretter bore et hull fra innsiden og ut? Hvor vanskelig blir det å fylle tilbake under platen? Hvordan ville du gjort det?
Jeg vil helst ha en helt skjult installasjon, ikke ha noe på utsiden av veggen. Jeg skulle gjerne tatt inn fiber gjennom gulvet i garasjen rett innenfor ytterveggen ved siden av porten. Gulvet er en støpt betongplate på mark. Kommunen, som bygger fibernettet, har ingen innvendinger mot denne utførelsen.
Her kommer spørsmålet: Er det fornuftig å grave kablediket inn under platen og deretter bore et hull fra innsiden og ut? Hvor vanskelig blir det å fylle tilbake under platen? Hvordan ville du gjort det?
Kan du ikke bore et 16-20 mm hull skrått ut fra garasjen til kabelgrøften der du avslutter 50 mm kanaliseringen, slik at det havner under bakkenivå. Antar at fiberbolaget drar en 7 mm duct (maks 14 mm) som de deretter drar inn i ditt borede hull. Å grave seg inn under platen er overkurs.
Klikk her for å svare