Hei!

Vi får fiber her hjemme, og vi vil legge nettverksuttak til blant annet stuen samt underetasjen. Vi har tenkt å bruke de vp-rør som antennekabelen går gjennom, men etter en inspeksjon på loftet så er de altfor trange. Det går ikke å trekke gjennom to kabler.

Har dere noen tips på hvordan man kan løse dette? Til underetasjen kan vi trekke ut antennekabelen og bare trekke ned en nettverkskabel da det ikke er noen TV der, men i øvrige rom hvor vi vil ha nettverksuttak så går det ikke å få ned kabelen. Dessverre er det ikke aktuelt å frese i veggene.

Du skriver at du ikke får gjennom 2 kabler, kan du få gjennom 1? Om det går så finnes det noen varianter:
1. Sett en switch i stuen og koble inn enhetene der. Da får du flere uttak og kjører du med gigabit-switch og cat-6 kabel blir hastigheten ok.
2. Det går an å koble inn to uttak til en kabel, dog blir hastigheten lavere, rundt 100 Mbit har jeg for meg, hvilket burde holde hvis du ikke gjør noe ekstremt.

Om det ikke går an å trekke noen kabel i det hele tatt, er et annet alternativ å bruke "homeplugs", dvs. nettverk over strømnettet. Veldig praktisk, sett en plug i stikkontakten ved din ruter og en der du vil ha et fast uttak.
Burde gå å kjøre også TV-en over det.

Jeg droppet hustelefonen og trakk nettverkskabel i de rørene i stedet

Både cat6 og antennekabel finnes i ulike tykkelser. Se hos elfa f.eks.

TV går vel ikke å kjøre over en homeplug??? Hvordan skal du få inn antennesignalet der?
Det er heller ingen god idé å y-koble en nettverkskabel, om man nå ikke liker å lete etter rare feil. En switch koster mindre enn feilsøkingen.

sunqan skrev:
TV går vel ikke an å kjøre over en homeplug??? Hvordan skal du få inn antennesignalet der?
det er heller ingen god idé å y-koble en nettverkskabel, med mindre man liker å lete etter rare feil. En switch koster mindre enn feilsøkingen.
Vanlig TV går ikke an å kjøre over en homeplug nei.
Jeg bare antok at det var bredbånds-TV det gjaldt da hen fikk fiber. Men det står jo faktisk ikke i spørsmålet... For meg var det så selvfølgelig da vi fikk fiber å felle antennen på taket og kjøre via fiberen i stedet...

• Liker
sunqan
  • Laddar…
I VP-rørene som finnes nå så er det veldig lite plass igjen for noen flere kabler enn den eksisterende antennekabelen som går ned i rørene nå. Har hatt funderinger på å droppe antennekablene da vi antageligvis kommer til å kjøre ip-tv. Det føles likevel som om det er greit å ha antennekabelen i rørene. Ned til underetasjen kan vi trekke ut antennekabelen da det ikke blir sett på tv der, men det er tv-spill, datamaskiner, film som gjelder der nede. Da er det mer nødvendig med internett der. Men i stuen i overetasjen vil vi nok ha begge deler. Kan nok prøve med en til kabel der.

Telejacket må være igjen i underetasjen da første jacket er der så alarm og lignende går på den. Homeplug går til stuen i dag men det er så som så, og kommer ikke til å fungere når fiberen trekkes inn da den delen av huset går på en annen fase og har et annet sikringsskap. Forstår at det er vanskelig for dere som ikke vet hvordan det ser ut å gi noen konkrete og gode tips. Men går det ikke an å bytte rørene til noe grovere uten å måtte sage opp veggene?

Bytte rør går absolutt ikke uten å rive opp hele huset. I så fall er det mye bedre å finne en ny vei for de ekstra kablene, klurer man litt så pleier det å gå å tråkke seg fram.

Det er imidlertid ikke hva jeg ville anbefale. Løs i stedet problemet ved å fjerne antennekabelen, den kommer du garantert aldri til å bruke igjen.

Om det, mot formodning, skulle vise seg at du trenger antennekabel i fremtiden kan du takle problemet da. Det er ingen grunn til å svette over den saken nå.

Edit: Moderne versjoner av Homeplugg skal fungere mellom ulike faser og opp til 300 meter.

Selv har jeg akkurat trukket nettverk samt antennekabel i samme rør (på en hel etasje). Jeg hadde samme problem som TS til en venn tipset meg om en tynnere antennekabel (som også nevnes av noen før meg ovenfor) som fantes på kjell eller clasohlsson. Deretter gikk det med litt god vilje. Selv om ip er moderne og kommer mer og mer skal man ikke undervurdere gratis tv i fin kvalitet som kommer via luften. Jeg bruker mine tynne kabler flittig.

Kan ha vært http://www.kjell.com/sortiment/ljud...l-mini-koax-p39419#ProductDetailedInformation

Sist redigert:
Har du mulighet til å bore hull i taket, sette et rør og dra via loftet og ned igjen?

At det allerede er trukket antennekabel betyr ikke at den ikke kan byttes. Sjekk hos elfa eller kjell eller classe for å se hva de har. Er rørene 16 mm kan det være trangt med 2x7 mm så finner du tynnere er det bra. Ellers må du kjøpe glidemiddel og trekke begge kablene samtidig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.