Dags for hyttebygging. Har fire solide furutrær (ca 50+ cm i diameter) som jeg tenkte skulle fungere som hjørner til hytta. Det kan nevnes at når hytta blir vokst ut, blir det sannsynligvis ved av tråden.
Tanken er å feste en langsgående bjelke på utsiden av hvert trepar og feste kortsidens bjelker i de langsgående.
Tenkte å bruke meg av 45x145 bjelker og feste dem i stammene med rustfri fransk skrue med skive på utsiden. Tenkte også å feste en langsgående bjelke i midten så gulvet (trykkbehandlet 22x120) får god støtte. Blir ca CC80. Den bjelken festes med bjelkesko i bjelkene på kortsidene.
Tenkte å kopiere løsningen for taket, men gjøre så det luter litt for eventuell vanndrenasje.
Mine tanker:
Høres det fornuftig ut?
Er dimensjonen på bjelkene overkill eller rett og slett for spinkelt?
Er det unødvendig med trykkbehandlede bjelker? De er jo ikke i kontakt med bakken?
Størrelse på fransk skrue og hvor mange per tre?
Andre refleksjoner?
Absolutt!
Minnes med glede hytta vi bygde i en furuklynge på en kamerats tomt da jeg var 13 år.
Men den var bygget i tre furuer, som sto ca. 2,5 hhv. 1,5 m fra hverandre.
Det var drøye tre m over bakken.
Er dimensjonen på bjelkene overkill eller rett og slett for spinkel?
Er det unødvendig med trykkimpregnerte bjelker? De er jo ikke i kontakt med bakken?
Størrelse på fransk skru og hvor mange per tre?
Vanskelig å vite når du ikke har nevnt størrelsen på hytta, altså lengden på gulvbjelkene.
Men jeg synes det virker godt dimensjonert.
Ja, det synes jeg er unødvendig, med mindre hytta skal vare i hundrevis av år.
Når vi bygde hytta, som jeg nevnte ovenfor, spikret vi bare opp rammeverket.
Forsinket spiker, kanskje 5x150 mm. Si tre i hver bjelkende.
Absolutt!
Husker med glede hytta vi bygde i en furulund på en kamerats tomt da jeg var 13 år.
Selv om den var bygget i tre furutrær, som sto ca 2,5 hhv. 1,5 m fra hverandre.
Det var drøyt tre m over bakken.
Er dimensjonen på lektene overkill eller rett og slett for spinkelt?
Er det unødvendig med trykte lekter? De er jo ikke i kontakt med bakken?
Størrelse på fransk skruer og hvor mange per tre?
Vanskelig å vite når du ikke har skrevet størrelsen på hytta, altså lengden på gulvlektene.
Men jeg synes det virker godt dimensjonert.
Ja, det synes jeg er unødvendig, med mindre hytta skal holde i hundrevis av år.
Da vi bygde hytta, som jeg nevnte ovenfor, spikret vi bare opp reisverket.
Forsinket spiker, kanskje 5x150 mm. Si tre i hver lekteende.
Ah, glemte å angi størrelsen. Langsgående lekter blir 3.6 meter. På kortsidene 1.4.
For innfesting har jeg sett at noen borer et tykt hull, noen ganger gjennomgående, og slår igjennom en (ubehandlet) rundstav. Så vokser den fast i treet. Men det finnes selvsagt spesielle bolter for formålet. ;-) https://www.google.com/search?q=tree+house+attachemnt+bolts
Gjorde noe lignende for 3-4 år siden og den har holdt godt. Mislyktes dog fullstendig med å bruke tilfeldig rivningsvirke og skape noe totalt livsfarlig for barna...
I mitt tilfelle sitter hytta mellom 3 furuer, material i rammeverk 45x145 som festes med gjetningsvis 6x140 eller lignende i furuene (som virker å ha det bra). Min største frykt var i prinsippet at trærnes naturlige bevegelse skulle rive fra hverandre rammen men de eneste sprekkene jeg ser er de som er forårsaket av virkes normale bevegelse/tørking.
Det eneste jeg gjorde med furuene før var å jevne til den grove barken litt og deretter skrudde jeg inn. Ingen lekkasje av kvae eller lignende og hver furu har 4 skruer i seg. Spennvidden rundt 3 meter mellom furuene hadde jeg brukt tykkere terrassebord enn 28mm over hadde jeg droppet regelen som går langs med midten
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.