1.750 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Trehus bygget -83, hjelp til å se om vegg er bærende
Bor i en toetasjes villa fra -83.
Vurderer å flytte om veggene i andre etasje og i stedet for to jevnstore soverom lage et stort og et litt mindre.
Men nå lurer jeg på om det er risiko for at midtveggen som skiller de to større soverommene er bærende?
Taktaket går fra venstre til høyre på tegningen så retningen stemmer jo slik sett.
Veggen det gjelder er reist med 45x45 stendere.
TILLEGG:
Har også gjort "sagprøven", altså saget gjennom en av stenderne og det var ingen tendens til klemming og sprekken er fortsatt der når jeg fjerner sagen.
Vurderer å flytte om veggene i andre etasje og i stedet for to jevnstore soverom lage et stort og et litt mindre.
Men nå lurer jeg på om det er risiko for at midtveggen som skiller de to større soverommene er bærende?
Taktaket går fra venstre til høyre på tegningen så retningen stemmer jo slik sett.
Veggen det gjelder er reist med 45x45 stendere.
TILLEGG:
Har også gjort "sagprøven", altså saget gjennom en av stenderne og det var ingen tendens til klemming og sprekken er fortsatt der når jeg fjerner sagen.
Sist redigert:
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mellomveggene på overetasjen er ikke bærende. Bjelkene mellom overetasjen og kaldloftet er såkalte hanebjelker hvis primære oppgave er å hindre sperrene fra å presses ut mot sidene. De er først og fremst utsatt for horisontale trekkrefter. Bare hvis du oppbevarer tunge ting på kaldloftet kan det oppstå vertikale laster på hanebjelkene.
Takk for det svaret!J justusandersson skrev:Mellomveggene i andre etasje er ikke bærende. Bjelkene mellom andre etasje og kaldloftet er såkalte hanebjelker hvis primære oppgave er å forhindre takstolene fra å bli presset ut mot sidene. De er først og fremst utsatt for horisontale strekkrefter. Bare hvis du lagrer tunge ting på kaldloftet kan det oppstå vertikale laster på hanebjelkene.
Gammelt jungelordtak:
Vegger i husets lengderetning = bærende
Vegger i husets tverretning = ikke bærende
dvs bærende vegger løper parallelt med mønet/vinkelrett mot takstolene.
Så finnes det godt om unntak som bekrefter regelen, men som tommelfingerregel duger det.
Vegger i husets lengderetning = bærende
Vegger i husets tverretning = ikke bærende
dvs bærende vegger løper parallelt med mønet/vinkelrett mot takstolene.
Så finnes det godt om unntak som bekrefter regelen, men som tommelfingerregel duger det.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tryckimpregnerade syllar i hus byggt -83?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ommålning av äldre trähus byggt 1930.
Byggnadsvård -
Når fikse tørkesprekker i vegger på nybygd trehus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tilläggisolera inåt, trähus byggt 1936
Isolering -
Tilläggs isolering av trähus byggt 1923
Isolering