Flyttet inn i nybygd trehus ved halvårsskiftet juni-juli, og tørkesprekker i vegger og ved plassmalte lister har nå begynt å vise seg siden for noen måneder siden. Varmes opp med fjernvarme og har FTX som gir et ganske tørt innemiljø som antagelig vil toppe seg i januar februar kan jeg tenke.

Antar at det er latex fugemasse og overmaling som gjelder (jeg har valgt bort alt som heter tapeter til å begynne med nettopp med tanke på at tørkesprekker pleier å komme ganske raskt). Det virket som om marine-latex var den mest fleksible.

Skal man fylle sprekkene når de er som størst eller skal man vente til de har trukket seg sammen igjen halvveis (tenker at fugen tåler både en viss utvidelse og en viss sammenpressing)?

Kan man gjøre det allerede etter en sesong eller er det bedre å vente noen sesonger? Kommer det nye sprekker hvis man gjør det første sesongen?

Jeg skulle helst ønske å gjøre det så snart som mulig da jeg vil få opp diverse bokhyller på visse steder hvor jeg har sprekker.

De største sprekkene er ca 4mm brede.

Sist redigert:
Ingen som lar utbedre tørkeskader i nybygde hus eller er det ingen som får dem mer enn meg? :-)

Jeg har fått dom og kom underfund med at det eneste som hjelper er microlit. Maleren sparklet om vegger og tak to ganger før vi bestemte at nå kjører vi microlit over hele sk-ten. Dessverre rakk vi ikke å få opp microlit i soverommet så det ser ut som det gjør... Skal ta det "når jeg får tid" :)

Du mener at microliten klarer å holde imot?

Grunnen til at jeg valgte bort microlit var at jeg ikke trodde det skulle holde imot tørkesprekker uansett og mest gjøre det vanskeligere å reparere hvis ungene slo et hakk i en vegg.

At å sparkle med vanlig sparkel kan jeg forstå ikke hjelper, vet du om maleren din la i mykfug (det er bare i hjørnene det sprekker, i hvert fall for meg) og det gikk galt uansett?

Om det bare er i hjørnene skal du være glad. Det er nok uunngåelig. Disse sprekkene må du nok forbedre 1 eller 2 ganger det første året før de slutter å bevege seg. Sånn var det i min tilbygging på gamle kåken. Den nye kåken kommer sprekkene midt på vegger og tak hvorfor jeg monterte microlit.

Men ble det ikke satt inn en remse?

Ikke i hjørnene tror jeg, men derimot i øvrige gipsskjøter (tror jeg, jeg må gå tilbake og se om jeg har noen bilder mellom sparkling og første strøk)

5.2 racing skrev:
Men ble det ikke satt noen remse?
Mener du mellom gipsen så ja, selvfølgelig.

Hmm nå er jeg ikke med?

Stripene mellom gipsen sprekker for deg, men ikke microliten?

Han mener nok at det sprakk så da satte han microlite overalt i stedet, og da ble han kvitt dem... har du vev trengs ingen remser, du kan også sparkle på veven (micron) om du får noen merker kan være litt vrien å henge dog, men bare du får første rett så er det greit!
sprikker det bare i hjørnene så dra på litt mer latexfugemasse og mal over, ofte skyldes det at det er for "dårlig" gipsarbeid som det sprikker, er det som du har ca 4mm sprekk så er det for mye for at det ikke skal sprekke...

Trådskaperen kanskje skal forklare en gang for alle hvor det har sprukket, og også hvilke metoder som er brukt fra starten...

Nå er det ikke jeg som er trådstartet men mine vegger sprakk, til tross for remser, ja. Derimot klarer microliten å holde imot. Iof så har jo microliten kommet senere hvilket mildrer siden bevegelsene blir mindre med tiden men jeg ville være sikker.
Både gipsskjøter i tak og vegger sprakk. (ikke alle selvfølgelig men på noen steder)
Årsaken i mitt tilfelle gjetter jeg kan bero på en fuktig vår med en glovarm sommer, det ble nesten 50' inne i huset når de store vinduene var montert. Dårlig gipset tror jeg ikke det er. Vet ikke om det faktum at jeg har OSB bak gipsen kan være en årsak også siden den har en tendens til å bevege seg mer enn plywood.

Skjøt mellom vegg og tak har det sprukket men det er vel nesten sånt man får regne med. Malerfug og en runde til med fargen etter en stund bør vel nesten planlegges i forveien...

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.