Min mamma ser etter et nytt hus, og et hus hun ser på får i tilstandsrapporten ”anmerkning” på at det er ”trefiberskiver” direkte under taksteinene. Er det en vanlig måte? Finnes det risikoer? Er det dårligere enn med tjærepapp (som jeg trodde man alltid gjorde). Er nybegynner, men bekymret for at hun gjør et dårlig valg, mer risikabelt.
 
P
T Tornugglan skrev:
Min mamma ser etter nytt hus, og et hus hun ser på får i tilstandsrapporten ”anmerkning” på at det er ”trefiberskiver” rett under taksteinene. Er det en vanlig metode? Finnes det risikoer? Er det dårligere enn med tjærepapp (som jeg trodde man alltid brukte). Er nybegynner, men bekymret for at hun gjør et dårlig valg, mer risikofylt.
Uten å vite hvilken type skive det er? Så er rupanel med underlagspapp alltid bedre enn en ren trefiberskive..
Men mange ferdighus bygges med masonitt som underlagstekking eller impregnert annen treskive..
 
Høres ut som at det er masonit. Kan fungere, men dere må sjekke hvilken tilstand de er i.
 
Hva slags plater er det? Oljeherdet boardsom undertak på kataloghus rundt 80-tallet. Det er en billig konstruksjon som oftest fungerer, men er det fra den tiden så må man kalkulere med at det trengs å byttes innen nær fremtid uansett.
 
myrsjöhus har brukt plywood i mange år
(vet ikke om de gjør det fortsatt)
 
Oljeherdet board har blitt brukt langt senere enn det. Men nå bruker man nok bare en duk når det skal være så billig som mulig.
 
Det er et gammelt hus, bygget 1920
 
Er det plater som man satte direkte på et spåntak da kanskje. Det er en rask måte som gjør at man slipper å rive i det gamle spåntaket.
 
Får forsøke å finne ut mer. Har ikke vært med og sett på det, men det så visst velstelt ut. Ble litt undrende bare. De hadde visst sagt at "det var en annen måte å gjøre det på bare"
 
P
Har vært med om på gamle hus med falor som har hatt masonit på falorna og deretter lekter og takstein, kanskje er huset et slikt…
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.