I Installation skrev:
Skal man vÊre riktig petimeter sÄ er plywood et varemerke som noen ganger nevnes som plyfa. Platen heter kryssfiner.
https://www.plyfa.se/

Jeg vil gjette at Plyfa gjerne kaller plyfa for et varemerke.. đŸ˜‰đŸ€“

• Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
H
O olotor skrev:
For noen Är siden ble det bygd et Myresjöhus i nabolaget. Der la de plywood som undertak, ikke plyfa.
SÄ dette gjÞres fortsatt! Det er jo interessant. En samtale til Myresjöhus blir det for Ä hÞre hvordan de tenker og hvilken Plyfa de bruker og hva de tenker om holdbarhet tidsmessig.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[lenke]

Jeg vil tro at Plyfa gjerne kaller plyfa for et varemerke.. đŸ˜‰đŸ€“
Ja se noen har gjort et varemerke av det. Flott mÄ man si.

H
I Installation skrev:
Ja se noen har gjort et varemerke av det. Flott mÄ man si.
Ja. Det blir en samtale dit ogsÄ, forventer ikke annet enn at de fremhever sitt produkt men de kan vel spesifisere og motivere fortreffeligheten mer enn sÄ tar jeg for gitt.

Plyfa Plywood AB​

I overskriften skrev du trefiberplate. Plyfa er ikke en trefiberplate. Hva er det for produkt som sitter i huset?

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Laget er fantastisk men vil ikke bli forblindet av laget.
KjĂžp det!
Et tak/undertak er enkelt Ä bytte (mange gjÞr det som forberedelse for solceller), laget derimot mÄ vÊre bra allerede da man kjÞper kÄken da det praktisk talt er umulig Ä gjÞre noe med det.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Er det virkelig plyfa/plywood? Jeg har bodd i et hus fra 1991, og der var det en type sponplate som undertak. Den var svakt grÞnnfarget og antagelig behandlet med noe. Det var hva jeg kunne avgjÞre, uproblematisk. Den buet noe mellom takstolene bare. Det lÄ betongtakstein oppÄ, og vi hadde ingen fuktproblemer de ti Ärene jeg bodde der.

• Liker
HEM2121
  • Laddar…
H
Henningelvis Henningelvis skrev:
Er det virkelig plyfa/plywood? Jeg har bodd i et hus fra 1991, og der var det en slags sponplate som undertak. Den var svakt grÞnnfarget og antagelig behandlet med noe. Det var hva jeg kunne avgjÞre uproblematisk. Den buet seg noe mellom takstolene bare. Det lÄ betongtakstein oppÄ og vi hadde ingen fuktproblemer de ti Är jeg bodde der.
Det er nevnt Trefiberskiver (Plyfa), lekter og betongtakstein. Taktekking er parallell konstruert fra takfot til mĂžne/vind.

Det hĂžres feil ut. Trefiberskive kan det nok vĂŠre. Men det pleier Ă„ kalles masonite. Flyfa er som sagt en kryssfinerplate. Men oljeherdet "board" er en vanlig lĂžsning om man vil holde prisen nede.

• Liker
HEM2121
  • Laddar…
Jeg gjetter at megleren ikke kan forskjellen pÄ trefiberplater og plywood. Det sannsynlige er at det er en form for behandlet trefiberplate i taket.

• Liker
Daniel 109 og 1 annen
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Det hĂžres feil ut. Trefiberplate kan det nok vĂŠre. Men det blir vanligvis kalt masonitt. Flyfa er som sagt en kryssfinerplate. Men oljeherdet "board" er en vanlig lĂžsning hvis man vil holde prisen nede.
Det er min fÞlelse ogsÄ, tror at det er Plyfa men Trefiberplate er en beskrivelse for Ä beskrive Plyfa sÄ alle forstÄr at Plyfa er laget av tre. Det skal kontrolleres opp.

Bodd i hus fra 85, bor nÄ i ett fra 92, begge med plywood under betongpanner.
Vedlikeholder man pannene, dvs rengjÞr dem og holder mosen borte, sÄ er ikke plywood noe problem.
En nabo Äpnet taket for Ä lage en takkvist pÄ huset fra 85, sÄ ut som nytt under, plywooden var litt tykkere enn de normale 12,5 mm, typ 15-20 mm.
Trefiber, grÞnnaktige som noen snakket om, er impregnert sponplate, de er dÄrligere og henger gjerne mellom takstolene med tiden.

Sist redigert:
  • Liker
HEM2121
  • Laddar…
H
Isakare Isakare skrev:
Bodd i hus fra 85, bor nÄ i ett fra 92, begge med plywood under betongpanner.
Vedlikeholder man pannene, dvs rengjÞr de og holder mose borte sÄ er ikke plywood noe problem.
En nabo Äpnet taket for Ä gjÞre takkupa pÄ huset fra 85, sÄ ut som nytt under, plywooden var litt tykkere enn normale 12,5 mm, typ 15-20 mm.
Trefiber, grÞnaktige som noen talte om er impregnert sponplate, de er dÄrligere og henger gjerne mellom takstolene med tiden.
Om de er grĂžnaktige vet du hva de er impregnert med for middel?

Sannsynligvis et kobbersalt.

• Liker
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Om de er grĂžnnaktige vet du hva de er impregnert med for middel?
Nei, vet bare at det finnes. OgsÄ vÄtromsspon er grÞnnaktig. Kanskje gÄr det an Ä google pÄ hva de inneholder.

• Liker
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.