Har med interesse fulgt den tidligere tråden om tre- eller pussfasade. Det jeg derimot ikke fikk klarhet i er 'motsatt', trefasade på et hus med stamme i tegl/betong.
Vi bor i et eldre hus med stamme i tegl og betong og bjelkelag i betong og pusset fasade. Vi begynner så smått å planlegge for å bygge på en etasje ved å enten løfte eksisterende takstoler en og en halv meter omtrent og bygge nytt veggliv i stenderverk (om det i det hele tatt er mulig) eller rive av hele taket og bygge nytt.
Uansett må vi gjøre noe med fasaden da gavlene og det hevede vegglivet må kles inn på en eller annen måte, helst på samme måte som resten av huset

.
Som vi ser det har vi tre alternativer, komplettere eksisterende puss, pusse om hele huset eller bytte til trefasade.
Komplettering er tvilsomt da jeg er litt usikker på kvaliteten på eksisterende puss, den er bom litt her og der og man kan begynne å skimte begynnelsen til sprekkdannelse på et par steder, dessuten liker vi ikke strukturen.
Å pusse om hele huset er dyrt, og kostnad vil være en viktig faktor ved denne påbyggingen.
Gjenstår da alternativet å spikre trefasade utvendig med egnet forarbeid. Spørsmålet er om dette i det hele tatt er mulig og om det er spesielt smart. Hvis det går uten altfor mye omstendigheter, hva må man tenke på i form av forarbeid? Kan man la den gamle pussen sitte igjen, eller skal den bankes ned?
Mvh,
/Ola