Betina
Hei.
Har dere brukt stål-reglar for den tynnere isolasjonen sammen med stenderverk i tre for den grovere isolasjonen? Eller kanskje treverk i hele ytterveggen og stål-reglar i innerveggene? Hvilket alternativ er mest stabilt i en bærende innervegg? Dere som har bygd med stål-reglar, hvilke fordeler ser dere med det?
Mange spørsmål, men vil man vite så...

om du bygger med stålregler så får du bedre lydisolasjon enn med trestenderverk, det går fortere å bygge med stålregel enn med tre. En bærende innervegg skal gjøres av trestamme ;)

• Liker
Campingen
  • Laddar…
Jeg har kjørt med stålregel til syll og hammarband for innerveggene. Jeg så to fordeler med denne prosedyren:
1) Man får en gummilist som tetter innerveggen mot råsponten samt taket.

2) Man slipper skråspikre, noe som kan være til stor fordel for en hjemmebygger.

Ulempen er at det er dyrt samt at spillet ikke kan gjenbrukes. Sager man av en trestender kan man i regelen(!) bruke spillet til noe annet i byggingen.

Hva koster egentlig en stålregel på et omtrent?

R 45 rundt 10 spänn meteren
R 70 12 spänn.
Akustikreglene ca 4-5 spänn dyrere meteren
Forsterkningsregler for bærende konstruksjon 35-70 spänn meteren.

Utlägg med vanlig duk 15-25 spänn meteren...

Et tips hvis man vil ha tretak å vil slippe å spikre bruk plåt ultäggs skinner og tretak. Smidig og najs. Nå er det iofs bedre med plåt synes jeg rent personlig da man sparer mye tid samt at du oppnår en viss lydisolering men den er minimal. hjelper kun mot bankelyder i stort sett. For vanlig luftlyd marginalt. Da stivheten i konstruksjonen blir større med tre enn med en plåtregel. Akustikregelene i plåt er en annen sak....

• Liker
Hamparaffe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.