Trodde kanskje jeg kunne inspirere med noen bilder av min trappeoppussing. Det ble en oppussing med billige materialer, men en god del arbeid før det var ferdig.

Bakgrunnen er at tidligere eiere hadde kledd hele trappen med linoleum samt trappeneser i gummi. Trappen var tidligere veldig slitt, så de har lappet i det nedslitte med masonite og original trappenese har blitt høvlet ned til en enkel avrunding. Huset er fra 1907, og jeg ville ha noe som passer med stilen. Jeg driver ikke med bygningsvern da alt har vært revet, men prøver å få en stil som matcher tiden.

Trappen med første trinn uten matte
Verktøy på en delvis slitt og uferdig trapp med treverk og linoleum, elektrisk ledning synlig, klare for renovering.

Lagde trappeneser av furu. Vurderte hardere treslag, men det ble så dyrt. Freste dem opp med håndoverfres
Furu trappnosar ferdig fræst, ligger på en arbeidsbenk med sagflis rundt.

Valget ble å bruke et finergulv til å kle trinnene med. Brukte en traktørtompel fra Stepkit og senkesag for å lage trinnene.
Verkstedbord med trappkompass og eikefiner for trapprenovering, diverse verktøy og trematerialer i bakgrunnen.

Den gamle trappenesen ble saget bort og de nye skrulimmet fast. Deretter limte jeg både plantrinn og opptrinn. Opptrinnet går inn under nesen så innpassingen var ganske enkel
Oppusset trappetrinn i tre med en rød brannslukker plassert på det første trinnet, kabler synlige på veggen bak.

Tenkte å trekke strøm til en ny stikkontakt under vinduet i trappen. Lyktes selvfølgelig med å treffe et ett elektrisk rør bak vangen når jeg borret, så det var bare å åpne veggen og trekke ny forsyning ned gjennom kjelleren.....
En delvis åpen vegg med eksponert isolasjon og elektriske ledninger, ved siden av en tretrapp under renovering.

Malte annethvert trinn, slik at man kunne komme seg opp og ned til overetasjen.
Gråmalt trapp med hvite kanter i et hus fra 1907. Potteplanter på vinduskarmen i bakgrunnen. Del av trapprenovering med fokus på stil.

Ferdigmalt. Ble veldig fornøyd.....
Gråmalt trapp med tretrinns design, planert ved siden av et vindu med blomster og dekorativ lyslenke. Veldig lys interiør.

• Liker
FedSan og 22 andre
  • Laddar…
Veldig pent ble det! Bra jobbet!

• Liker
Larsa
  • Laddar…
Takk for inspirasjonen, akkurat sånn skulle vi ha gjort i vår trapp.

• Liker
nissenhj og 1 annen
  • Laddar…
Stilig! Ble litt bekymret midt i tråden da du hadde blandet eik og furu, men etter maling veldig stilig :thumbup:

• Liker
Larsa
  • Laddar…
kulle
Ble veldig bra :thumbup:

Stilig og takk for inspirasjonen! :)

Jeg synes også trappen ser fin ut på bildet med umalt finer.

#prosjektkjellertrappcomingup

• Liker
Isa9595
  • Laddar…
Haha, også jeg fikk vondt i magen når du blandet eike-finér med stresset furu :D Men det der ble jo kjempefint!

Haha, jo jeg velte mye på materialvalg. Var inne på ektilja og nos i ek til å begynne med, men siden det skulle males så føltes det unødvendig.
Gøy at dere synes det ble bra!

"Malte annethvert trinn så man kunne ta seg opp og ned til overetasjen."
Det er jo en smart løsning når man maler de første trinnene, - men hvordan ser du i runde 2 hvilke trinn du skal tråkke på? :-) Malertape, typ "tråkk her" ?

S
Det er jo bare å sette en liten bit teip på det tørre trinnet. Trenger ikke være så avansert ;)

Jeg hadde post-it lapper på trinnene man måtte trå på, det ble tre strøk maling. Men det er lett å glemme, heldigvis tørket malingen raskt :D

Ble skikkelig bra!
Ekfanéret, hvordan er det beskaffet (hvor tykt, f.eks.) og hvor kjøpte du det?

/Tomas

Det er et vanlig klikkgulv. 8mm med tynn finer på (tror fineren er 0,7mm). Kjøpte mitt billig på Bauhaus.

Er ikke lakkfarge veldig glatt? Det kanskje er vannbasert nå til dags som kleber litt mer selvfølgelig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.