Trodde kanskje jeg kunne inspirere med noen bilder av min trappeoppussing. Det ble en oppussing med billige materialer, men en god del arbeid før det var ferdig.
Bakgrunnen er at tidligere eiere hadde kledd hele trappen med linoleum samt trappeneser i gummi. Trappen var tidligere veldig slitt, så de har lappet i det nedslitte med masonite og original trappenese har blitt høvlet ned til en enkel avrunding. Huset er fra 1907, og jeg ville ha noe som passer med stilen. Jeg driver ikke med bygningsvern da alt har vært revet, men prøver å få en stil som matcher tiden.
Trappen med første trinn uten matte
Lagde trappeneser av furu. Vurderte hardere treslag, men det ble så dyrt. Freste dem opp med håndoverfres
Valget ble å bruke et finergulv til å kle trinnene med. Brukte en traktørtompel fra Stepkit og senkesag for å lage trinnene.
Den gamle trappenesen ble saget bort og de nye skrulimmet fast. Deretter limte jeg både plantrinn og opptrinn. Opptrinnet går inn under nesen så innpassingen var ganske enkel
Tenkte å trekke strøm til en ny stikkontakt under vinduet i trappen. Lyktes selvfølgelig med å treffe et ett elektrisk rør bak vangen når jeg borret, så det var bare å åpne veggen og trekke ny forsyning ned gjennom kjelleren.....
Malte annethvert trinn, slik at man kunne komme seg opp og ned til overetasjen.
Haha, jo jeg velte mye på materialvalg. Var inne på ektilja og nos i ek til å begynne med, men siden det skulle males så føltes det unødvendig.
Gøy at dere synes det ble bra!
"Malte annethvert trinn så man kunne ta seg opp og ned til overetasjen."
Det er jo en smart løsning når man maler de første trinnene, - men hvordan ser du i runde 2 hvilke trinn du skal tråkke på? Malertape, typ "tråkk her" ?