Håper det finnes noen der ute som har litt ideer om hvordan jeg skal gå fram med følgende:
Har, som så mange andre, en trapp kledd med linoleum og med trappetinn dekket av en svart PVC-list.
Skal nå fjerne listen og deretter dekke trappen med laminat.
Siden trappetinnen er litt skjev/faset, skal denne dekkes med en nedhøvlet fôring (56x12 mm som høvles til 7 mm tykkelse).
Nå til mitt dilemma (ifølge vedlagte bilde) blir det et trekantformet rom mellom trappetinn og list. Hvordan løser man dette?
Skal man prøve å lage en tilpasset bit som passer i rommet slik at man ikke knekker listen det første man gjør, eller hvordan ville dere andre snekkerkyndige personer der ute løst dette?
Lim en trebit i riktig tykkelse, deretter bruker du fres eller sag langs planet. Du kan bruke den første biten som mal, dersom du har kløyvsag eller fres med vinklingsbar bunnplate.
Hmm, skal se om jeg har forstått deg riktig - Mener du å lime fast den blå biten mot laminatet og deretter frese/sage ned denne til riktig profil? (se vedlagt skisse).
Hmm, skal se om jeg har forstått deg rett - Mener du at lime fast den blå biten mot laminatet og deretter frese/sage ned denne til riktig profil? (se vedlagt skisse). [bilde]
Nja, ikke helt. Jeg tenker slik.
Setter fast en trebiten i forkanten på trappetrinnet som du sager eller freser så blir det slik
Takk, det blir litt lettere å se når du skisserte.
Har en senkesag som sikkert kunne fungert å bruke for å kappe, kan sikkert låne en fres med men hvordan gjør man for å komme til i hjørnene? Eller må man kjøre stemjern/slipemaskin siste biten mot?
bifogar bild på trappen.
Takk, det blir litt lettere å se når du skisserte.
Har en sirkelsag som sikkert kunne fungert å bruke for å kappe, kan sikkert låne en fres også, men hvordan gjør man for å komme til i hjørnene? Eller må man bruke stemjern/slipemaskin siste biten mot?
bifoger bilde av trappen.
[bilde]
Det er nok at du lager en bit på 30cm i midten for å få ut en mal, så bruker du den til masseproduksjon.
Hvis du har sirkelsag er det lett løst: fest biten i midten av trappen og sag av, da har du en kile som viser hvilken vinkel du skal sage planker i