Vi holder på å regulere opp stommen for vår tilbygging og skal ha en trapp opp til nye overetasjen. Trappehuset kommer til å bli 185cm bredt og 165cm dypt men kunne ofre litt av garderoben bak og øke dybden til 210cm hvis det ble en veldig mye bedre trapp. Høyden gulv til gulv er 260cm.

Ifølge forskjellige trappeformler så får det akkurat plass en u-formet trapp uten hvileplan med 14 trinn og 510cm i planmål med 165cm i dybde, men med hvileplan ville det være behov for 250cm dybde (noe jeg ikke har).

Spørsmålet nå er om noen har noen bedre ideer enn disse standardformlene? Har noen selv en lignende trapp og kan dele hvordan følelsen i en slik er, føles den liten og trang uten hvileplan? Jeg tar gjerne imot inspirasjonsbilder på lignende trapper!

Ingen trappeksperter eller trappeentusiaster som kan komme med litt innsikt?

Jeg har fått svar fra et trapsnekkeri at det ville fungere bra med en u-formet trapp uten repos med 165 dybde, men de svarte ikke på spørsmålet om det var mulig å gjøre noe smart for å få til et repos.

Jeg kanskje må innse at det ikke går å få til, men det hadde vært synd...

På de målene går det ikke an å få et stannplan på vei opp, det kunne kanskje gått med 2 stk 125 mm planker, og hva ville det gitt, en brattere trapp og trangt å runde rekkverket. Ikke noe å tenke på. Stol på de som lager trapper og har erfaring med disse.

Du har jo helt rett så klart! Jeg var inne på å ofre, si 60cm, av skapet bak trappen for å få den 60cm dypere og kanskje få plass med et repos men innser vel at det er en dårlig oppofrelse. Får bli en mer standard u-trapp uten repos helt enkelt.

Takk for at du snakket litt vett inn i meg ;-)

Noe å tenke på. Samtlige trapper U eller L vil knirke/knake om noen år. Du bør sørge for å ha en stolpe i hjørnet/rundelen på utsiden og er skrudd i ytre vanger. Som står på gulvet og går opp til rekkverket. Er bra for å forankre rekkverket i så det ikke svaier. Gjerne også i hjørnet under vangene. Har selv en L-trapp og satt en stolpe + under i hjørnet. Kluvde to 45X95, høvlet og limte sammen. Den knirker eller knaker ikke engang med to på etter nå 20 år.

• Liker
Detraw
  • Laddar…
Super bra tips! Om jeg forstår deg rett mener du med rundeln altså at man går rundt stolpen når man går opp i u-trappen? Skal man feste stakittet da trenger man dekke halve trappen (den halve før svingen nedenfra sett) på overetasjen, men det vil man kanskje gjøre for å få mer gulvplass på overetasjen i stedet for å ha hele trappehuset åpent oppover?

Det blir alltid en liten fold, selv om trappen er rund og U-formet, det er der stolpen skal være + kanskje en støtte mellom vange og gulv i innerkant. Har sett og gått i mange trapper L eller U og de knirker/klager, noen ganger til og med så andre våkner hvis noen går opp eller ned i trappen.

Alright, takk for tipset. Peppar peppar lykkes jeg unngå knarr!

T
Jeg tror også at vangstykker skal ha støtte i hjørnene på trappen og ikke "henge fritt", men kanskje ikke så mye for (mot) knirk, men for stabilitet. Har man et langt vangstykke som går langs en vegg kan det også være bra å feste det opp mot veggen så det ikke "gnikker" når vangstykket bøyes litt under belastning og går mot veggen.

Det som er verdt å tenke på er at opptrinn og inntrinn kan knirke om man har "uhell"... vi har det problemet med en relativt ny trapp fra en "kjent" leverandør. Der skyves opptrinnene inn i spor i vangene nedenfra og skrus med tre skruer inn i inntrinnene samt at montøren satte silikon i sporet mellom opptrinn og inntrinn. Det fungerte en stund, men knirket har tiltatt med tiden.

Det jeg har lest i ettertid var at man "før i tiden" gjorde opptrinnene med litt bue oppover og så presses de oppover før de festes. Det skal ifølge artikkelen jeg leste gjøre at når man går på inntrinnet, så det bøyes nedover, ikke skal gni mot opptrinnet og skape knirk.

Jeg har dessverre ikke kunnet fjerne noen opptrinn på vår trapp (ennå) for å sjekke om det kan hjelpe for oss. Det kom visst langt ned på priolisten hjemme... etter å sette ferdig dørkarmer, bygge plantekasser og en penere løsning enn 2x6-er på klosser til en trapp mellom entré og indre hall... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.