Hei
Jeg skal endelig begynne med trappen på baksiden av huset.
Trinnene skal bli 400 dype med en trinnhøyde på 170mm.
Dette krever en høy vang.
Hvordan i all verden setter man sammen 2stk 45x170 på høyden på beste måte?
Vil unngå synlige hullplater, skjøtbiter etc.....

Trinnene skal lages av vinkeljern, der halve trinnet er rist og den andre halvdelen er eikebiter med saget overflate for friksjon.
Eikebitene vil bli høvlet på undersiden slik at de er flate og ligger stabilt i vinkeljernrammen.
Vinkeljernrammen vil skrus med 3 gjennomgående skruer i hver vange.

Men som sagt, hvordan binder jeg sammen hundresytti-bitene med hverandre?
Beste svaret spanderer jeg en drink på, på den ferdige trappa ;-)

/Workingclasshero

Bilde av baksiden av et hus, med en uferdig murtrapp og tilgrodd vegetasjon rundt. Ryggen av en trebygning er synlig.
Det er på baksiden her som trappen skal gå opp, så det må se litt stabilt ut.
/W

Jeg forstår ikke spørsmålet helt? Mener du at det blir så mange trinn at det ikke holder med én regel på lengden for å bygge vangstykket, eller mener du at du kjøper ferdige korte vangstykker med 3-5 trinn for å sette sammen til et langt vangstykke?

Finnes det ferdige vangstykker med 40 cm trinn-dybde?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
En solid grogg vil man jo ikke gå glipp av😎
Et par plugger og PU-lim pluss et godt gjeng tvinger.
Du kan også bruke lange franske skruer som du forsenker på undersiden ca halvparten av bredden med en hulldiameter som passer med riktig sekskanthylse.
Men trenger du virkelig 400mm plantrinn?
170mm opptrinn gir ellers 300mm plantrinn.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Hylva av noen mm for qtt få bort rundningen av kantene, Så lim og tvinges, Setter du også tvinger langs med limfugen så kan du tvinge sammen reglene i sidelengs slik at det blir jevnere fuge. Forbor og skru med passende skrue. Ta til skikkelig i tykkelse. Så sliper du bare så jevnt du ønsker.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Takk for svarene.
Jeg lar trappetrinnstammene låse sammen vangestykkene. Byggekonstruksjon med treplanker og klemmer som holder et trappestativ sammen, sett på grus og jord bakgrunn.

• Metallram og treplanker i en byggeprosess. Viser en tvinge, en hammer og en stålvinkel mot en murvegg.
Bygde meg en kompis i vinter, perfekt å kjøre rundt jox på mellom hus og garasje når man bygger, kran og arbeidsplattform. Hjemmelaget transportvogn med plankelast og kran, brukt til bygging. Ser ut til å være bygget om fra eldre kjøretøy, står på grusvei ved en murvegg.

• Wow
  • Liker
Robot2.0 og 1 annen
  • Laddar…
Tadaaaaaaaa!!!!!!!!! En nylaget trappetrinn i tre og metall ved siden av en bunke verktøy og klemmer på grus.

• Liker
Viktor.J og 4 andre
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
En stødig grogg vil man jo ikke gå glipp av😎
Et par plugger og PU-lim pluss et bra sett med tvinger.
Du kan også bruke lange franske skruer som du forsenker på undersiden ca halve bredden med en holdiameter som passer med riktig sekskanthylse.
Men trenger du virkelig 400mm plantrinn?
170mm stusstrinn gir ellers 300mm plantrinn.
Da byr jeg på grogg når trappen er ferdig.
Beste svaret du har, men selvfølgelig gjorde jeg på en annen måte :cool:
/W

…og vi ser jo alle at du steg(!) for steg(!) løser det på en utmerket måte👍

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Aha, nå forstår jeg, du mente bredden 😄

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Aha, nå forstår jeg, du mente bredden 😄
Ser ut som på høyden akkurat som TS skrev i første innlegg 👍🏻

Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser ut som på høyden akkurat som TS skrev i første innlegget 👍🏻
Hvilken dimensjon som er hvilken på et vangstykke kan man diskutere lenge tror jeg. Uansett spurte jeg hva han mente, men fikk ikke noe svar.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hvilken dimensjon som er hvilken på et vangstykke kan man diskutere lenge tror jeg. Uansett spurte jeg hva han mente, men fikk ikke noe svar.
Sorry, men jeg trodde bildene forklarte alt.

/W

Metalltrappesteg stablet opp mot en vegg i et verkstedmiljø. Rustfarget maskin i bakgrunnen.
Noen trappetrinn pg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.