Jeg har tenkt å innrede loftet, og da skal loftsluken bort og en ordentlig trapp ordnes. Men plassen er ikke så stor, så jeg blir ikke helt klok på hvordan jeg skal gjøre det. Hallen som ligger under loftsluken er 2,80m lang og knapt 2 meter bred. Høyden gulv til gulv er knapt 2,70m.
Sånn som jeg kan regne meg frem til det, vil en rett trapp, akkurat der loftsluken sitter, bli veldig bratt. Tips?
Sånn som jeg kan regne meg frem til det, vil en rett trapp, akkurat der loftsluken sitter, bli veldig bratt. Tips?
Helt avhengig av hvor mye trafikk det kommer til å være opp til loftet...
Men en loftstrapp med uttak fra trinnene er veldig kort (og bratt).

http://www.trappfabriken.se/trappor.asp?ProductID=20
Men passer kanskje ikke så bra dersom det er en hyppig løping opp og ned.
Men en loftstrapp med uttak fra trinnene er veldig kort (og bratt).
http://www.trappfabriken.se/trappor.asp?ProductID=20
Men passer kanskje ikke så bra dersom det er en hyppig løping opp og ned.
Det vil være soverom og stue, så en bratt trapp vil ikke fungere.
En rett trapp trenger nok å være minst 3,5 meter lang, for din etasjehøyde for å bare være på grensen til bratt. Så trenger du også litt plass på NV for å i det hele tatt kunne komme til trappens begynnelse.
En U-trapp kan klare seg på ca 1,8 x 2-2,4. Men da har du stengt av hallen for gjennomgående trafikk, noe jeg antar ikke fungerer.
En U-trapp kan klare seg på ca 1,8 x 2-2,4. Men da har du stengt av hallen for gjennomgående trafikk, noe jeg antar ikke fungerer.
3,25m skulle man nok klare seg med. 15 trappetrinn á 18cm høyde og 25cm lengde. Det finnes dog ingen sjanse til dette og å stenge igjen hallen er en umulighet, da kommer vi ikke til halve huset.Mikael_L skrev:En rett trapp trenger nok å være minst 3,5 meter lang, for din etasjehøyde for å bare være på grensen til bratt. Så trenger du også litt plass på NV for å i det hele tatt kunne komme til trappens begynnelse.
En U-trapp kan klare seg med ca. 1,8 x 2-2,4. Men da har du stengt av hallen for gjennomgående trafikk, noe jeg antar ikke fungerer.
Det blir vanskelig, det eneste stedet som kunne fungere er å rive veggen inn til kjøkkenet og sette den der. Men da må hele kjøkkenet flyttes også, noe som er et prosjekt i seg selv...yens skrev:
Vi har dessverre ikke noe rom vi kan sette trappen i, bortsett fra gangen. Men vi har hatt noen vurderinger om å gjøre om kjøkkenet, så det er ikke umulig at vi må stjele litt av kjøkkenet for å få plass til trappen.
Klikk her for å svare