Hei

Jeg forstår meg ikke på reglene for trapp i nybygg.

Må det være 25 cm trinnedybde?
Ettersom jeg har 3.2 i høyde og lengden er 3 m
Blir det trinnhøyde 20 cm og trinnedybde 21.5
45 grader helling

Er det godkjent?

J
Steghøyde 20 cm perfekt, min er 19,5 cm, Stegdybden, avhenger av om du skal ha tett trapp, da trengs 25 cm for at ikke tærne skal slå i, det kan ellers bli slik at steget tas litt langt ut med foten og det er en risiko for å skli av steget hvis ikke trampedelen kommer inn bra.

J jojo123 skrev:
Steghøyde 20 cm perfekt, min er 19,5 cm, Stegdybden, avhenger av om du skal ha tett trapp, da trengs 25 cm for ikke å slå tærne i, det kan ellers bli slik at steget tas litt langt ut med foten og en risiko for å skli av steget finnes dersom ikke trinnedelen kommer inn bra
Okei bra å høre. Reglene sier at jeg ikke får ha åpen der nede, men man kan vel ha litt åpen, ikke helt. Men hva er din stegdybde? Og er det nybygd?

J
En åpen L-trapp i et eldre hus, på delen med rett del med hele trinn er det 26 cm, neste trinn ovenfor stikker 3 cm ut over det nederste og hele foten kan plasseres på trinnet. Det med tett er for at ingen skal kunne falle ned på noen under, og ved fall eller annet skal ikke et bein komme inn mellom, da kan det gå ille. Kan du øke dybden så finnes det ingen hinder for det, men det kan være vanskelig å få tak i en standardtrapp med det, har sett at noen setter en bit på trinnets bakside (skrues i trinnet) halvveis opp mellom trinnene, da er alle risikoer borte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.