Har akkurat ferdigstilt mitt første verk i Sketchup, en trapp, tenkt i blokk-granitt.
Hva tror dere om å realisere en slik trapp?
Trinnedybde 320mm, trinnhøyde 170mm. Samme som trappen vi har i dag og den er god å gå i.
Trappen er helt egen design, og jeg har ikke klart å finne noen bilder av noe lignende å ha som forbilde, så jeg lurer på om løsningen som sådan er bra, eller om det er noe "galt", eller noe å tenke over.
Ser ut til å kunne bli skikkelig fint! Kjedelig og økonomisk som jeg er så tenker jeg straks over prisen for å få trappen laget i granitt.
Takk
Jo, jeg gjør så godt jeg kan for å stikke hodet i sanden på det punktet
Dagens trapp er i stein, så vi kan gjenbruke det til en del av trappen, men må likevel kjøpe til en god del.
Skisser selv på en trapp, dog noe enklere form men også i granitt. Med tanke på kostnaden samt det noe tunge arbeidet med granittblokker så skisser jeg på en trapp i EPS eller XPS som deretter kles med granitt. Med EPS eller XPS som underlag burde det gå utmerket å bruke den tynneste trappebekledningen som finnes på markedet, t= 10 mm. Lengden på disse "platene" er kun 600 mm, men det går an å bestille lengre "plater" men da med en annen leveringstid. EPS kan man kjøpe i formatet plater og lime sammen eller bestille større blokker direkte fra f.eks. Jackon i Täby. Det optimale ville være å bestille ferdigkuttede deler fra en eller annen bedrift med glødetrådsskjærer.
Du får jo en hel del skjøter i en slik trapp, ikke minst akkurat ved overgangen mellom plan- og opptrinn. Og jeg antar at platene ikke er krysshogde? Har du noen lenke til de du tenker deg?
Jeg har fundert en del rundt hvordan man bygger opp grunnlaget til trappen. Nåværende ser ut til å være fylt med en form for grus, og jeg har fundert på om man skal bruke noe slikt, typ 0/16, eller bygge med lecablokker. Men EPS kan kanskje være et stabilt, enkelt og rimelig alternativ.
Det finnes flere andre som henter granitt fra Kina. Hvis man lytter rundt kanskje man kan finne større plater som man sender til en vannskjærer. På denne måten kan antall skjøter muligens reduseres hvis man mener at de forstyrrer inntrykket. Forstår ikke helt hvordan antallet skjøter ville være mer akkurat i overgangen mellom trinn og opptrinn.
EPS er nettopp et slikt materiale som brukes til fyllmasse, tåler større laster og legges i bakken. At det deretter kan kles med stein eller pusses er også en positiv side ved materialet. Har ikke gjort noen dypere analyse av den mest kostnadseffektive løsningen for en trapp av den størrelsen du modellerer i SketchUp, men jeg vil anta at nettopp å bruke EPS kan være et slikt materiale.
Ved siden av å bygge en trapp i EPS og kle med granitt har jeg tanker om å bygge en hagemur av EPS eller XPS som deretter pusses.
Fyren som hjelper oss med å designe hagen vår, bygde en støttemur i en annen hage med nettopp eps som han deretter pusset. Skal visst fungere kjempebra, har ikke sett den selv dog.
Her er eksempel fra Flisby som du linket til sammenlignet med en trapp i blokk-granitt, som viser forskjellen med skjøtene.
Ja, jeg er enig i at skjøtene kan være fremtredende i en konstruksjon som er kledd med mindre plater. Kanskje vil valget av fug samt det å heve blikket og betrakte trappen fra en lengre avstand gjøre skjøtene mindre fremtredende. Alternativt kan man finne eller la produsere plater med større mål. Men selvfølgelig, massiv granitt er uunngåelig solid og pent.
EPS som støttemur høres interessant ut. Har også her skissert noen løsninger men ikke helt overbevist meg selv om at styrken ville vært tilstrekkelig med tanke på jordtrykket. Selvsagt avhengig av det aktuelle jordtrykket. Man kan jo velge et fyllmateriale som ligger stille og henger sammen på en bedre måte enn et annet. Hyggelig om du har mulighet til å formidle din kontakt.
Når jeg tenker etter undrer jeg om han ikke bygde med leca først, og EPS senere, hva nå meningen skulle være med det. For som sagt, en støttemur av EPS vil trenge en rett solid tykkelse for å holde.
Enkleste måten å bygge en støttemur er nok å bruke betongstein typ benders megastone, og pokker vet om det blir så mye dyrere, totalt sett.
Enig. For en støttemur er det nok enklest med de ferdige steinene i betong. Billigst er kanskje lekablokker + puss. Men for den "vanlige" muren over bakken kan muligens EPS være noe å tenke på. Her må man ta hensyn til vindlasten og eventuelt snø som kan presses opp mot muren avhengig av beliggenheten. Man kan tenke seg å legge inn en form for forsterkning mellom stolpene. Jeg hadde tenkt meg i en første tilnærming støpte stolper eller stolper bygget av de ferdige betongsteinene type Benders, og mellom disse plassere EPS-plater som pusses. Men for å gå tilbake til trappen, står valget nok mellom en konstruksjon med skjøter og en uten. Eller så er det slik at man ikke ønsker skjøter i selve trappetrinnene, mens sidene kan tenkes å ha disse skjøtene. By the way – Jeg synes modellen din er skikkelig fin.
Ja, i min trapp blir det jo skjøter i innvendige hjørner mellom trinn- og opptrinn, og der steinene vinkler på de nederste trappetrinnene, men jeg ser for meg skjøteløse skjøter med steinene satt så tett som mulig. Og siden de skjøteflatene kommer til å bli saget blir de helt plane så det bør gå bra med en riktig tett skjøt, kanskje man til og med kan lime, hvem vet.