Litt vanskelig å vite hvor man skal plassere dette, men vi tenkte å ta et traktordekk og gjøre det om til en sandkasse for guttene (2 år).

Faktisk så er det samme traktordekk som jeg hadde i bakgården da jeg var liten på 80-tallet, det var min sandkasse som har eksistert i alle disse årene og nå tenkte vi å male det om, det har vært rødt og gulaktig, vi tenkte om vi skulle male det samme farger, eller kanskje blått og hvitt som huset vårt.

Det jeg lurer på er, hva slags maling burde man bruke. Og er det sikkert? Gamle traktordekk har jeg lest inneholder mindre hyggelige stoffer. Men kanskje hvis det males? Og jeg brukte samme dekk hele barndommen... Og mange husker og sånt var og er laget av dekk enda i dag,

Merkelig egentlig at det brukes utslitte dekk som leker. Men det har jo vært brukt kreosotimpregnerte telefonstolper og jernbanesviller også på lekeplasser mot bedre viten. Overmalte så minsker vel risikoen noe for at farlige stoffer overføres til huden om malingen har sperrende funksjon. Tvilsomt om dagens vannbaserte maling har den funksjonen.

Nå får noen gjerne fortelle meg hva som er farlig i et dekk, og hvordan det tar knekken på små barn.

Jeg vet i gamle dekk finnes det vel sånne HA-oljer som anses å være kreftfremkallende. Så man blir jo litt bekymret om det er OK eller ei... eller om maling ville være tilstrekkelig beskyttelse...

Inneholder traktordekk fra den tiden HA-oljer? Jeg vet at lastebildekk har mye lavere nivåer av HA-oljer enn personbildekk på grunn av sin sammensetning/oppbygning. Hvordan det står til med traktordekk vet jeg ikke.
HA-oljer fordamper. Så spørsmålet er om dekket, selv om det inneholdt HA-oljer ved produksjonen, har noen slike igjen i dag?

Ja, det er bra spørsmål og du belyser ting jeg ikke visste heller. Så alltid bra å spørre ser man.

Jeg skal påpeke at jeg ikke vet. Prøver bare å se problemet fra ulike vinkler. Om Byggahus-ekspertisen (de kommer straks, tro meg) legger fram bevis for at oljene er et problem i et traktordekk som har ligget og tørket siden i det minste 80-tallet, da aksepterer jeg det gladelig.
Moret meg med å google litt raskt, men finner verken "halveringstid" for oljene, eller når de ble innført. Hadde vært gøy å vite, siden jeg selv har en del traktordekk liggende, disse er fra 60- og 70-tallet.

Traktordekket ble malt hvitt og kom på lørdag da guttene fylte to år:
XOQzoLwh.jpg

• Liker
Noseone
  • Laddar…
Man smelter! Til treårsdagen får du kontakte en gruve om et gammelt dekk.

Det blir nok bra likevel, cirka 20 meter bak vedstabelen finnes en liten lekeplass med kjempestor sandkasse. Denne her er nok mest så de skal ha en "egen" også. Det jeg burde gjøre er å rydde opp der ved vedstabelen og bli kvitt all plåt...

Norrhyttan skrev:
Jeg skal påpeke at jeg ikke vet. Prøver bare å se problemet fra forskjellige vinkler. Om Byggahus-ekspertisen (de kommer straks, tro meg) legger frem bevis for at oljene er et problem i et traktordekk som har ligget og tørket siden minst 80-tallet, da aksepterer jeg det gjerne.
For moro skyld googlet jeg litt raskt, men finner verken "halveringstid" for oljene, eller når de ble introdusert. Det hadde vært interessant å vite, siden jeg selv har en gjeng traktordekk liggende, de er fra 60- og 70-tallet.
Jeg har ingen anelse heller, men da det er standard med gamle bildekk (som sikkert ikke analyseres per tilfelle om de inneholder kreftfremkallende stoffer) i husker på alle lekeplasser i landet, føles det trygt. Hadde det funnets dekkvarianter de siste 30-40 årene på markedet, hadde disse huskene nok ikke vært godkjente.

Å dyrke mat som man fortærer i store mengder i et dekk eller i et land/kasse av kreosotsviller/trykkimpregnert hadde jeg nok vært mer skeptisk til. Føles unødvendig å fortære om det skulle være noe.

DennisCA DennisCA skrev:
Traktordekket ble malt hvitt og kom forrige lørdag da guttene fylte to år:
[bild]
Tenkte å gjøre det samme, hvordan holdt malingen over tid?

Ja fargen har blitt litt skitten men den sitter fast enda. Sandkassen ble en blomsterkasse da guttene ble større så den finnes fortsatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.