Hej!
Jag byggde en trädkoja till barnen för något år sedan. Bygget har stått still för tiden och motivationen räckte inte till.
Nu har bebis kommit över året gammal och tiden och motivationen har kommit åter.
När jag satt på taket och drog fast sista plankan så kom tanken till mig med infästningen i trädet. Jag har bara höftat hur många jag ska ha. Men nu börjar ju vikten på kojan bygga på lite. Jag har 10st stora franskskruv indragna i ramen i botten.
Enligt google har dessa 100kg infästningsstyrka så som de sitter. Och google säger också att en koja i min storlek kan väga mellan 300 och 600kg. Så det borde funka.
Men jag har svårt att hitta bra källor. Vill egentligen inte sabba bygget genom att säkra upp med under. Men ett alternativ jag har är att ha en liten tjock stark ram 1cm under kojan där jag drar fast några nya m12 skruvar ifall skruvarna går av.
Koja svajar fritt genom taket och är inte fäst i övre balken. Detta av den anledning att jag inte vill orsaka spänningar i konstruktionen som ger med belastning på skruvar.
Brädorna på sidan är inte till för att hålla spec mycket vikt. Utan bara för att stabilisera om alla barn ställer sig i ett hörn.
Kojan är ganska stabil. Den rör lite på sig när jag är uppe går lite. Men när barnen är uppe så märks det inte.
Vad tror ni? Kom gärna med både åsikter och fakta. Skilj gärna på om det är just en åsikt eller om du har fakta i frågan. Tack!
Mvh Roger