Hei! Vi fikk i dag elektrisk gulvvarme limt på gulvet. Min samboer som veier 115 kg gikk inn med sko og tråkket på gulvvarmen! Har kablene gått i stykker nå? Er ebeco cable kit 200.

Veldig usannsynlig at de ikke skulle tåle det. Men det finnes jo sko og sko... Kabelen tåler vel omtrent like mye som en lampesnor, minst. Så hvis det ikke pleier å sprake om lampesnorer han går på, så burde ingenting ha skjedd her heller.

Det kan jo være litt sensitivt om kabelen er montert ovenpå et nett av armeringsjern (vanlig), da kan det bli et veldig høyt punkttrykk om man går på det. Litt som å legge en sløv kniv under en kabel og stille seg på den.

H hempularen skrev:
Veldig usannsynlig at de ikke skulle tåle det. men det finnes jo sko og sko... Kablen tåler vel omtrent like mye som en lampesladd, minst. Så om det ikke pleier å sprake om lampesladdene han går på, så burde ingenting ha skjedd her heller.

Det kan jo være litt følsomt om kabelen er montert oppå et nett av armeringsjern (vanlig), da kan det bli et veldig høyt punkttrykk om man går på det. Litt som å legge en sløv kniv under en kabel og stille seg på den.
Det var vanlige sneakers og kabelen er limt mot betong. men han veier 115kg og gikk rundt der på kablene... :/

Dere får måle, det følger med et måleskjema for hvordan man måler at kablene er ok.

Eskes Eskes skrev:
Dere må måle, det følger med et måleskjema hvordan man måler at kablene er ok.
det kan vel bare en elektriker gjøre? elektrikeren målte før min samboer trampet rundt :/

• Haha
Lulaua
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Veldig usannsynlig at de ikke skulle tåle det. men det finnes jo sko og sko... Kabelen tåler vel omtrent like mye som en lampesnor, minst. Så om det ikke pleier å sprake om lampesnorer han går på, så burde intet ha skjedd her heller.

Det kan jo være litt følsomt om kabelen er montert oppå et nett av armeringsjern (vanlig), da kan det bli et veldig høyt punkttrykk om man går på det. Litt som å legge en sløv kniv under en kabel og stille seg på den.
selv om kabelen er 4mm? :/

Men det kan jo være litt kinkig for oss privatpersoner. OM man skal kontrollere kabelen, så må man måle med en isolasjonsprøver (et instrument som legger ut 250 - 1000V på kabelen). Det er ikke noe som er så vanlig i verktøysarsenalet hos ikke-elektrikere.

Installatøren har jo forhåpentligvis gjort en måling etter at kabelen ble lagt ut. Neste måling skal gjøres etter støping.

H hempularen skrev:
Men det kan jo være litt vrient for oss privatpersoner. OM man skal kontrollere kabelen, så trenger man å måle med en isolasjonsmåler (et instrument som legger ut 250 - 1000V på kabelen). Det er ikke noe som er så vanlig i verktøyarsenalen hos ikke-elektrikere.

Installatøren har jo forhåpentligvis gjort en måling etter at kabelen ble lagt ut. Neste måling skal gjøres etter innstøping.
men føles slike hvis vi støper og den ikke funker :/ kan man tråkke på slyngene med sko?

A Amaryllis92 skrev:
men känns sådär om vi gjuter och den ej funkar :/ kan man tråkke på slingene med sko?
Eneste svaret dere kan få er jo at dere lar elektrikeren måle igjen

Dumt å støpe nå når dere er usikre. Er jo betydelig enklere å utbedre nå enn etterpå.

• Liker
Ordförande
  • Laddar…
Svaret bør være at: antagelig er ingenting ødelagt. Vil du være helt sikker, betal en elektriker for å måle igjen før dere støper.

Som sagt, jeg tror at kabelen klarer seg, men det er jo klart mindre passende. I praksis vil håndverkerne som støper tråkke på kabelen med sko på føttene. de kan trenge å vasse i støpingen, så man ser ingen kabel.

H hempularen skrev:
Som sagt, jeg tror at kabelen klarer seg, men det er jo klart mindre passende. I praksis vil håndverkerne som støper tråkke på kabelen med sko på føttene. de kan måtte klafse i støpingen, så ser man ingen kabel.
skjemmes over å ringe elektrikeren, får håpe de klarer seg

OM dere måler og de som deretter støper ødelegger, så er det deres forsikring som gjelder. Om dere ikke måler og det ikke fungerer senere så er det vanskelig å bevise hvem som har gjort feil.

tommib
Din skam for å ringe elektrikeren er altså større enn det du føler for en potensielt ikke fungerende gulvvarme? Ok, i så fall kjør på.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha ringt. For sinnsroens skyld.

Selv tror jeg at det ikke er noen fare.

• Liker
kanonkula
  • Laddar…
men pleier håndverkere å tråkke på disse? føles jo som at det skal tåle å bli gått på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.