Forutsetninger:
Huset er bygget på 60-tallet med kjeller. Grunnplaten er uisolert. Alle ytterveggene er omdrenerte i 2007 og har dessuten 100 mm celleplastisolasjon.

Stuen i kjelleren var innredet med stående perlestaffpanel med glassull som isolasjon samt byggplast mot pusset betongvegg. I taket var det metallpaneler med tynn glassullisolasjon bak. Bak dette var det papp og deretter "trosbotn". På "trosbotn" var det papp igjen og deretter trespon. Gulvet er kun malt.

Nå har vi revet ut ALT... (har også slipt bort all gammel puss fra veggene) og skal nå lage et ekstra oppholdsrom/gjesterom der nede.

Sånn har vi tenkt.. men jo mer man leser desto mer blir man litt forvirret over om man virkelig har tenkt riktig.

Steg 1.
Male alle vegger med våtromsmaling. Dette for å binde alt støvet som finnes igjen fra da vi slipte bort pussen.

Steg 2.
Legge platonmatte over hele gulvet og så... ja.. kan man legge sponplater på dette eller noe mer fuktbestandig?

Steg 3. Stendre med metallstender på veggene samt få en elektriker som kan trekke kabel for bokser i vegger og tak. Vi skal ha LED-spotter i taket. (jo visst kan man gjøre dette selv men siden elektrikeren deretter skal koble inn alt så er det like greit at det er samme firma/karl som gjør det så får vi forhåpentligvis en god løsning for transformatorene og strømmen til LED-spottene.)

Steg 4. Våtromsgipsplater på stenderne og deretter OSB-plater. I taket setter vi gips og legger inn ny isolasjon. Typ glassull. På med ventilerte lister.

Steg 5. Elektrikeren kommer tilbake og kobler all elektrisitet til sentralen.

Steg 6. Nye overflater på vegger og gulv. På veggene kommer det til å males eller tapetseres. På gulvet blir det enten klikkgulv eller heldekkende teppe.

Oppvarming i kjelleren har vi tenkt skal bli 1-2 stk. vannradiatorer eller en vann/luft-varmepumpe.

Det er vel ikke noe bad/svømmehall dere skal ha der ??
1/ Ikke våtromsmaling, det er for tett. Jeg malte direkte på pussen med vanlig veggmaling. Den skal slippe gjennom eventuell fukt, ikke sperre.
2/ Platon matte, deretter byggfolie, så type parkettgulv direkte på, gjorde jeg.
3/ Går vel.
4/ Ingen våtromsplater. Holder med 1 lag gips om dere vil ha plater på veggene. Hva skal OSB være bra for ? Har dere fjernet all takisolasjon ? I så fall ok. Ventilerte gulvlister slik at undersiden av platon ventileres.
5/-
6/ Er det ikke enklere å pusse/sparkle veggene direkte uten lekter/plater ? Parkettgulv av tre er å foretrekke fremfor laminat fordi det oppleves varmere.

Jeg er enig med "largab" - det føles som om dere planlegger å lage et bad. Dere har jo drenert, og det vil være en stor forskjell fra tidligere. Vi har lagt platonmatte på gulvet i vår kjellerstue, parkettgulv og ventilerte gulvlister. Veggene er tapetsert med strukturtapet og malt med vanlig veggmaling. Det fungerer veldig bra. Det eneste problemet vi merker med fuktighet i kjelleren er i vaskerommet om sommeren, men der bruker vi en avfukter som slår seg på ved behov. Når det gjelder LED-spotter i taket: Tenk på at LED ofte har en litt kaldere lysfarge enn vanlige glødelamper/halogen, et godt tips for å få så bra lysfarge som mulig er å kjøpe litt dyrere armaturer. Det er ikke alltid bra å bruke LED som allmennbelysning, derimot er det kjempebra som punkt- og effektbelysning.

Holder selv på med et lignende prosjekt og jeg foretrekker rene pussvegger med diffusjonsåpen maling (synes at pussede vegger er fint).

Kommer ikke til å tapetsere fordi jeg er litt nojete mot alt organisk materiale i gamle kjellere.

På gulvene bruker jeg diffusjonsåpen epoksymaling direkte på betongen. Jeg er fullt klar over at dette kan oppleves som kaldt, men det løser jeg med store tepper (ikke organisk materiale).

Fordelen med å droppe plater på vegger og gulv er at du i prinsippet kan fylle opp kjelleren med vann uten å måtte renovere så mye etterpå. Skulle du få oversvømmelse eller en lekkasje, kanskje det til og med holder å male over eventuelle misfarginger på veggene når fukten har tørket ut. Det er jo dog ikke hver dag man har lekkasje/oversvømmelse, men er man nojete så er man... ;)

I taket har jeg brukt stålstendere og gips. For LED-spottene i taket trakk jeg VP-rør til apparatbokser og deretter festet jeg slike spotter i apparatboksene:
http://www.designlight.nu/index.php...iew=item&id=323:p-104mw&cid=8:350ma&Itemid=15

Disse gir et meget behagelig (varmt) lys med god fargegjengivelse. De sitter med ca. 1 meters mellomrom nær veggene og er veldig gode til å gi rommet allmennbelysning. Dette fordi de har god spredning på lyset.

Ditt problem kan jo løses på mange måter og tidligere skribenter har jo gitt deg gode råd. Ville bare dele min måte å se saken på... :)

Sist redigert:
Hei igjen,

Oi hvor fort tiden går. Jeg hadde tenkt å svare tidligere men, men.

Jeg må få lov til å korrigere litt i min beskrivelse..

Tanken er at det skal være OSB plate først og deretter gips. (dog vanlig gipsplate) Grunnen til at jeg vil ha en OSB plate er fordi jeg er allergisk mot Mollyplugg, gipsanker og alt hva det er som noen ganger trengs for å montere opp hyller og barnesikre garderober og annet.

Ang. fargen så føler jeg meg litt dum nå sånn i etterkant. Vet ikke helt hva jeg tenkte.

Tenkte på en annen sak. Jeg antar at jeg må la det være et lite mellomrom mellom gulv og vegger slik at listene kan ventilere ut luften i rommet. Hvor mye anbefales?

Jeg har ca 10 mm mellom gulv og vegg. Har deretter satt gulvlistene på ca 5 mm distanse fra veggen.
Angående osb. Må du ha plater på veggene? Osb er jo organisk. Visst det går om man ventilerer bak dem.

sänt from my fån

Som sagt.. jeg stoler ikke på gips.. jeg vil ha noe bak som jeg vet skruer og spiker fester i. derav OSB-platen..

nå vel..

jeg hadde tenkt meg noe sånt som dette: (ikke i skala)

Golv_1.jpg

Det føles som om jeg bruker både bukseseler og livrem, men det er kanskje like greit?

Trengs f.eks. Platon Oppbrett langs veggen når jeg uansett har lekter langs kjellerveggen?

Noe nytt som har kommet opp på tapetet er vannbåren gulvvarme i hele rommet. Dette erstatter da "floorboard" laget i skissen. Jeg vil helst bygge så lite som mulig i høyden uten å meisle en masse i betongen under.

Platon oppvik trengs ikke. Den beskytter ingenting der.
Sørg for at veggen er ventilert i overkant også, slik at luften kan sirkulere noe bak OSB.
Om du skal ha varme i gulvet, så kan man jo lime sporet EPS direkte på betongen om den er plan. Gulvet kan legges direkte på det. Sjekk system fra f.eks. LK.

• Liker
Kiffep
  • Laddar…
En tanke som jeg hadde var at platonmattan sammen med cellplasten skulle fungere som isolasjon fra betongen..

Alt annet jeg har lest så bør man ha 150-300 mm med isolasjon under gulvvarmen sånn at varmen ikke tørker ut betongen.

Jeg stoler ikke på organiske materialer i en kjeller, dessuten er en kjeller ikke et sted å lage "boligareal" i. Det er en kjeller av en grunn. Skulle jeg dog ønske å gjøre noe for å pynte opp kjelleren min ville jeg brukt "døde" materialer. Pusse vegger slik at veggen kan puste. Deretter legge klinker på gulvet, visst det blir kaldt, men som sagt, det er en kjeller.

Jeg tenkte også å renovere min gamle 60-tallskjeller. Det blir pussede vegger med diffusjonsåpen maling og fliser med gulvvarme. For å få plass tenker jeg å leie container og transportbånd og grave ut gulvet. Deretter blir det isolering og støpe et nytt gulv med gulvvarme.

For luftkvaliteten og fuktigheten blir det ftx.

Jeg hadde gjort det betydelig enklere, silikatfarge på veggen og nålefiltsmatte direkte på betongen. Det blir selvsagt en annen følelse i rommet da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.