Hei,

Jeg hadde gjerne ønsket litt innspill om hva som kan anses som "riktig rekkefølge" for undertegnede å ta tak i ting.

Vi skal rive hele overetasjen. Det innebærer i korte trekk:
- Ta ned en vegg mellom kjøkken/stue
- Ta ned veggene som gjør et "walk-through"-kontor til en del av den nye stuen
- Lage et nytt rom til barn #2 i enden av stuen
- Renovere eksisterende bad i inngangsplan og lage et nytt bad i det gamle tidligere badstue i kjelleren
- Nytt kjøkken og layout
- Nytt tak, gipsplater
- Gulvvarme
- Sette inn peis sentralt i stuen
- Sette gips på alle vegger i huset (i nåværende er det kun sponplater med tapet på veggene).

Vi kommer ikke til å sette inn mange nye spotlights. Kun et par på badet samt på kjøkkenet. Ellers liker vi taklamper eller stående belysning mer enn spotlights.

Huset er i ene delen bygget i -39 og den andre delen er påbygd i -77 så det er en eldre preg og metodikk å ta hensyn til.

Vi har engasjert et firma som i sin tur håndterer alt som gjelder vann- og elinstallasjoner rundt ny el, el-sentral osv. og gulvvarmen, og det er også det firmaet som gjør nøyaktig alt på badene bortsett fra å rive en del av det. Firmaet vil også legge all armering i gulvet samt legge de nye gulvplatene som gulvvarmen vil hvile på.

Jeg vil personlig være den som tar ned alle vegger som ikke er bærende, samt river opp alt gulv og tar ned alle vegger. Jeg er også den som setter gips på alle vegger, maler, sparkler og også i taket. Jeg legger også det nye gulvet, og som det ser ut nå flytsparkler inn all gulvvarme. Vi monterer også kjøkkenet selv.

Mine spørsmål rundt et slikt oppdrag er:

- I hvilken rekkefølge bør man gjøre det? Jeg har aldri tidligere måttet gjøre om tak, vegger og gulv samtidig i noen tidligere deler av huset, så jeg er derfor litt usikker på hvilken rekkefølge som er mest rimelig å fullføre med. Spontant så kjennes det mest rimelig å gjøre ferdig alt gulv først, deretter skru opp veggene og til slutt få ordnet taket. Eller tenker jeg feil?

- For at elektrikeren som kommer skal få en så smertefri opplevelse som mulig men for at jeg samtidig ikke skal måtte rive ned deler av veggene i huset som ikke skal tas ned (yttervegger f.eks.), lurer jeg på i hvilken utstrekning jeg forventes å fjerne innervegger for at han skal kunne bytte ut eksisterende el.

- Er det rimelig å rive ned i rekkefølgen tak > vegger > gulv slik at elektrikeren kommer til over alt direkte inkludert taket, eller er det en fordel i å la taket mer eller mindre være intakt til alt er i orden, og så kun gjøre taket i en fei? Jeg tenker først og fremst på om noen har erfaring med at det likevel er takknemlig å gjøre taket "for seg" og at en elektriker som regel ikke trenger å komme til i så mange punkter i et tak ved ny elinstallasjon.
Det kunne gagne meg i og med at all riving og mine oppgaver må skje i symbiose med firmaets tidsplanlegging, og dermed er det takknemlig om det er færre momenter som må utføres på en og samme intense 2-ukers periode ;)

Takk på forhånd for all innspill!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.