8.720 lest ·
25 svar
9k lest
25 svar
Totalrenovering av hus fra 1850 - hvor begynner man?
En meget bra start er å ligge litt lavt med inngrep til man har fått grepet om huset.
Det finnes en uunnværlig bok som heter ”Så renoveras torp och gårdar”. Pløy den fra perm til perm (lån på biblioteket, selv siste utgave er utsolgt) og sett deretter opp en realistisk arbeidsplan som inkluderer hva, hvor, tidsplan og budsjett.
Har dere ikke ansatt en egen bygningsinspektør før kjøpet så er det på tide nå, det er viktig å vite status på tak, ildsteder, sensitive bærende deler, hvor det finnes fuktighet, om det finnes råteskader, hvordan vinduene har det, tilstand på elektrisk anlegg og sikringsskap, tilstand på v/a, om det er akutte ting å fikse før vinteren, for eksempel reserveoppvarming (ikke gøy om pumpen streiker når det er -20° på utsiden) eller om dere kan planlegge i ro og mak.
Lykke til!
Det finnes en uunnværlig bok som heter ”Så renoveras torp och gårdar”. Pløy den fra perm til perm (lån på biblioteket, selv siste utgave er utsolgt) og sett deretter opp en realistisk arbeidsplan som inkluderer hva, hvor, tidsplan og budsjett.
Har dere ikke ansatt en egen bygningsinspektør før kjøpet så er det på tide nå, det er viktig å vite status på tak, ildsteder, sensitive bærende deler, hvor det finnes fuktighet, om det finnes råteskader, hvordan vinduene har det, tilstand på elektrisk anlegg og sikringsskap, tilstand på v/a, om det er akutte ting å fikse før vinteren, for eksempel reserveoppvarming (ikke gøy om pumpen streiker når det er -20° på utsiden) eller om dere kan planlegge i ro og mak.
Lykke til!
J Julius lindberg skrev:Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850-tallet og planlegger å gjøre om hele huset fra topp til tå, vi er ganske hendige mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal selvfølgelig bruke håndverkere til alt som det trengs til, men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv. Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi bør begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke.
Vi skal rive ned huset til mer eller mindre stokkene og så bytte elektrisk anlegg/vann, vi må også bytte isolasjonen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og sannsynligvis er sagflis (fra det jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementsystem (vedfyrt kamin ut i vannelement), bygge ny trapp og litt annet liknende.
Spørsmålet er bare hvordan man setter i gang og hva man begynner med?
/julle
Ville bare nevne at siden det sannsynligvis er et tømmerhus, så er innerveggene bærende og sørger også for at ytterveggene ikke buler ut ved å binde sammen sidene av huset. Så man kan ikke fjerne vegger og ha en åpen planløsning.
Mange bra svar her.
I vårt gamle hus med vannbåren varme var den fyrte kjelen byttet mot jordvarme. Det fungerer bra med de gamle støpejerns radiatorene.
Vi har også oppdaget at mange håndverkere ikke kan gamle konstruksjoner. Man må være pålest selv.
I vårt gamle hus med vannbåren varme var den fyrte kjelen byttet mot jordvarme. Det fungerer bra med de gamle støpejerns radiatorene.
Vi har også oppdaget at mange håndverkere ikke kan gamle konstruksjoner. Man må være pålest selv.
Foruten de ovennevnte bøkene har du noe hett tips på en ressurs der man kan lese på ?
Logisk for meg ville være å begynne med taket.J Julius lindberg skrev:Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850-tallet og planlegger å gjøre om hele huset fra topp til tå, vi er ganske hendige mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal selvsagt bruke håndverkere til alt det trengs til, men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv.
Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi burde begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke.
Vi skal rive ned huset til mer eller mindre stolpene og deretter bytte el/vann vi må også bytte isolasjonen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er antageligvis sagflis (fra hva jeg kan se fra loftet) og rive ut et gammelt radiatorsystem (vedfyrt ovn ut i varmeelementer), bygge ny trapp og litt annet lignende.
/julle
Et tett tak pleier å være grunnlaget for å unngå problemer under renoveringen, det er min erfaring i hvert fall.
Vi kunne ingenting om huskonstruksjoner, minst av alt trehus. Noen fylkeskommuner har materiale om hva som er vanlig, typisk for tiden bygging og konstruksjon for området.J Julius lindberg skrev:
Jeg følger FB-grupper om bygningspleie og ødehus også for å lære meg mer og få inspirasjon.
Min erfaring her er dog at jordvarmen har vanskelig for å nå opp til den temperaturen som gir best effekt i radiatorer, at den i stedet er best kompatibel med gulvvarme. Dessuten, om en utskiftning også innebærer at det ikke fyres i skorsteinen i det hele tatt så blir selvtrekket/ventilasjonen i huset dårligere. Men jord- eller bergvarme er jo veldig lettstelt oftest, og det er jo mye verdtF FruLo skrev:
F FruLo skrev:
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 650 innlegg
Dere begynner med å gjøre ingenting, i det minste over vinteren. Huset virker jo å være beboelig! Fyr i ovnen (?) og kjenn hvor det er varmt og hvor det eventuelt er trekk eller kalde gulv. Tenk over hva som trenger å gjøres og hva dere vil gjøre. Og søk kunnskap, les bøker og følg blogger og YouTubere, besøk andre som har gamle hus.J Julius lindberg skrev:
Det som er gjort på 1850-tallet er skikkelig gjort, ellers hadde ikke kåken stått igjen i dag.
Og selvfølgelig, vær glade for å ha fått en bit kulturarv i deres hender
Gratulerer med huset. Mange gode råd her allerede.J Julius lindberg skrev:Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850 tallet og planlegger å gjøre om hele huset topp til tå, vi er ganske hendige mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal såklart bruke håndverkere til alt som det trengs til men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv,
Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi burde begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke.
Vi skal rive huset til mer eller mindre stolpene og så bytte el/vann vi må også bytte isolasjonen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er sannsynligvis sagflis (fra hva jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementsystem(vedfyrt ovn ut i vannelement) , bygge ny trappe og litt annet lignende.
/julle
Jeg har bodd i gamle hus hele mitt liv. Skjønn atmosfære, for husene er velbygde og velplanlagte.
Grunnregel er materialer. Bli gjerne med i Byggnadsvårdsföreningen, der finnes mye kunnskap, info og kontakter med håndverkere.
Se over taket først. Renover, gjør gjerne ferdig noe iblant, så blir dere mindre overveldet; det er mye arbeid. Men moro også.
Tilpass huset til deres liv, håper dere trives.
Bruk helst linoljemaling. Mye lettere å vedlikeholde også.
Lykke til!
J Julius lindberg skrev:Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850 tallet og planlegger å gjøre om hele huset topp til tå, vi er ganske hendige mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal såklart bruke håndverkere til alt som det trengs til men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv,
Vi skal rive huset til mer eller mindre stolpene og så bytte el/vann vi må også bytte isolasjonen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er sannsynligvis sagflis (fra hva jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementsystem(vedfyrt ovn ut i vannelement) , bygge ny trappe og litt annet lignende.
/julle
Klikk her for å svare