8.711 lest ·
25 svar
9k lest
25 svar
Totalrenovering av hus fra 1850 - hvor begynner man?
Side 1 av 2
Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850-tallet og planlegger å gjøre om hele huset fra topp til tå, vi er ganske handy mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal selvfølgelig bruke håndverkere til alt som det trengs til, men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv. Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi burde begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke. Vi skal rive huset ned til mer eller mindre bjelkene og så bytte strøm/vann. Vi må også bytte isolasjonen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er sannsynligvis sagflis (fra det jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementssystem (vedfyrt kamin ut i vann-element), bygge ny trapp og litt annet lignende.
Spørsmålet er bare hvordan man setter i gang og hva man starter med?
/julle
Vi skal selvfølgelig bruke håndverkere til alt som det trengs til, men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv. Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi burde begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke. Vi skal rive huset ned til mer eller mindre bjelkene og så bytte strøm/vann. Vi må også bytte isolasjonen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er sannsynligvis sagflis (fra det jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt elementssystem (vedfyrt kamin ut i vann-element), bygge ny trapp og litt annet lignende.
Spørsmålet er bare hvordan man setter i gang og hva man starter med?
/julle
Taket er vel kanskje en av de viktigste tingene. Så når man har vanntett tak kan man se på det øvrige. Når man gjør taket så er det vel best å se om skorsteinene trenger noen service.
Om det er fra 1850 er det et tømmerhus?
Om det er fra 1850 er det et tømmerhus?
I hus fra 1850 er det sannsynligvis verken "stolper" eller isolasjon i veggene.
Det burde jeg ha skrevet men huset var bebodd (av en eldre kvinne) og har vært det under hele tiden, vi har altså ikke kjøpt et ruckel
, det finnes ny luftvarmepumpe og fasaden er bra, huset ble fikset på innsiden sist en gang tidlig på 40-tallet (det finnes tx en gammel støpejernskomfyr på kjøkkenet) men bare strøm (lagt utenpå veggene) ((ujordet)) i halve huset
Sist redigert:
Bruk håndverkere som vet hvordan man renoverer eldre hus, tette/moderne materialer i hus som er avhengige av litt luftlekkasje her og der kan ende ulykkelig.
Du hadde et spørsmål, hvor man starter og begynner. Det er umulig å svare på med informasjonen "hus fra 1850, en person har bodd der". Du trenger nok beskrive litt mer om du vil ha noen svar som faktisk besvarer spørsmålet ditt.J Julius lindberg skrev:Det burde jeg ha skrevet, men huset var bebodd (av en eldre kvinne) og har vært det hele tiden, vi har altså ikke kjøpt en falleferdig bygning, det finnes ny luftvarmepumpe og fasaden er bra, huset ble pusset opp innvendig sist en gang på tidlig 40-tall (det finnes bl.a. en gammel støpejernskomfyr på kjøkkenet) men bare el(dratt utenpå veggene) ((ujordet))
Saker som kunne gi mer informasjon;
- Bilder
- Filmer
- Tilstandsrapport
- Beskrivende tekst om nåværende tilstand, målbilder osv.
Jeg tolker innleggene dine som at dere er nye i dette. Derfor er mitt råd å ikke gjøre noe akkurat nå. Risikoen er at dere gjør mer skade enn nytte før dere har et klart bilde av hva som trengs å gjøres og hvordan.
Sist redigert:
Om det har luftvarmepumpe og vannbårent som fungerer og har vært bebodd, høres det ut som en god idé å bo en stund.
At strømmen går utenpå veggene er ikke for meg en negativ ting, det har jo fordeler når det gjelder vedlikehold og hører litt til den gamle stilen. Det kommer jo an på om dere er ute etter den gamle følelsen eller ikke, jeg tror dere er det siden dere kjøpte et hus fra 1850.
Det kan jo være verdt å sjekke hvordan taket har det tross alt, hvordan vinduene har det (om noen vinduer lider av råte f.eks.) kanskje sørge for å tette vinduene hvis de lekker. Gjetter det er gammeldagse toglassvinduer på et sånt hus. Verd å bevare og hvis de er tette isolerer de bra.
Hvis man skal etterisolere et tømmerhus har jeg lest at man bør gjøre det utenfra og på en spesifikk måte med de rette midler.
At strømmen går utenpå veggene er ikke for meg en negativ ting, det har jo fordeler når det gjelder vedlikehold og hører litt til den gamle stilen. Det kommer jo an på om dere er ute etter den gamle følelsen eller ikke, jeg tror dere er det siden dere kjøpte et hus fra 1850.
Det kan jo være verdt å sjekke hvordan taket har det tross alt, hvordan vinduene har det (om noen vinduer lider av råte f.eks.) kanskje sørge for å tette vinduene hvis de lekker. Gjetter det er gammeldagse toglassvinduer på et sånt hus. Verd å bevare og hvis de er tette isolerer de bra.
Hvis man skal etterisolere et tømmerhus har jeg lest at man bør gjøre det utenfra og på en spesifikk måte med de rette midler.
Renovator
· Uppsala
· 2 175 innlegg
Vi trenger nok vite en del før du kan få råd.
- Hva er det for takkonstruksjon og -belegg? Er taket i bra stand, eller må det byttes? Det er jo prioritet 1.
- På grunn av alderen antar jeg at det er kryp- eller torpargrund og da hadde jeg begynt med å sjekke fukten i den og tilstanden på bjelkelaget. Er den tørr, eller trenger du å utbedre fuktproblemer? Hvis du har høy fuktighet i grunnen er det jo også riktig å sjekke bjelkelaget og gulvisolasjon.
- Hva slags avløp er det? Det kan være nødvendig å bytte rør, spesielt hvis du må bytte bjelkelaget og gulv. Er det privat avløp har du dessuten spørsmålet om du må bytte trekammersbrønn og infiltrasjon.
Tre viktige ting som jeg nok hadde begynt med.
- Hva er det for takkonstruksjon og -belegg? Er taket i bra stand, eller må det byttes? Det er jo prioritet 1.
- På grunn av alderen antar jeg at det er kryp- eller torpargrund og da hadde jeg begynt med å sjekke fukten i den og tilstanden på bjelkelaget. Er den tørr, eller trenger du å utbedre fuktproblemer? Hvis du har høy fuktighet i grunnen er det jo også riktig å sjekke bjelkelaget og gulvisolasjon.
- Hva slags avløp er det? Det kan være nødvendig å bytte rør, spesielt hvis du må bytte bjelkelaget og gulv. Er det privat avløp har du dessuten spørsmålet om du må bytte trekammersbrønn og infiltrasjon.
Tre viktige ting som jeg nok hadde begynt med.
Taket ser bra ut på innsiden, tørt og loftet er fresht, konstruksjonen er trebjelker med takpanner som ser helt ok ut.Henningelvis skrev:
Vi trenger nok å vite en del før du kan få råd.
- Hva er det for takkonstruksjon og -belegg? Er taket i god stand, eller må det byttes? Det er jo priori 1.
- På grunn av alderen antar jeg at det er kryp- eller torpargrunn og da hadde jeg begynt med å sjekke fukten i den og tilstanden på bjelkelaget. Er den tørr, eller trenger du å utbedre fuktproblemer? Om du har høy fuktighet i grunnmuren er det jo også aktuelt å sjekke bjelkelaget og gulvisolering.
- Hva er det for avløp? Kan være aktuelt å bytte rør, spesielt om du må bytte bjelkelaget og gulv. Er det enskilt avløp har du dessuten spørsmålet om du må bytte trekammerbrønn og infiltrasjon.
Tre viktige ting som jeg nok hadde startet med.
Vi har gravd ned ny trekammerbrønn og infiltrasjon denne uken og gravd ut rundt grunnmuren og fikset med singel. Og det var ingen problemer med fukt ifølge Anticimex.
Tak, grunn avløp og vann. Så varme og varmtvann. Når det fungerer har dere så dere kan bo.
Så kommer toalett og vask. Nytt bad eller dusjkabinett.
Se over sikringsskapet dvs sett inn en ny hvis den ikke har jordfeilbryter.
Etter det er mitt råd å ta ett rom om gangen. Hvis dere tar alt samtidig blir dere gale og lei...
Så kommer toalett og vask. Nytt bad eller dusjkabinett.
Se over sikringsskapet dvs sett inn en ny hvis den ikke har jordfeilbryter.
Etter det er mitt råd å ta ett rom om gangen. Hvis dere tar alt samtidig blir dere gale og lei...
J Julius lindberg skrev:Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850-tallet og planlegger å gjøre om hele huset topp til tå, vi er ganske handy mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal såklart bruke håndverkere til alt som det trengs til, men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv.
Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi burde begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke.
Vi skal dra ned huset til mer eller mindre stokkene og så bytte el/vann. Vi må også bytte isoleringen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er trolig sagflis (fra hva jeg kan se fra loftet), og fjerne et gammelt radiatorsystem (vedfyrt kamin ut i vannradiatorer), bygge ny trapp og litt annet liknende.
Spørsmålet er bare hvordan man setter i gang og hva man begynner med?
/julle
Hvor man begynner ved en totalrenovering av et gammelt hus, vet jeg ikke.J Julius lindberg skrev:Jeg og min kone har kjøpt et hus fra 1850-tallet og planlegger å gjøre om hele huset topp til tå, vi er ganske handy mennesker og har jobbet mye med å bygge scenografi og annet.
Vi skal såklart bruke håndverkere til alt som det trengs til, men vil gjerne gjøre så mye vi kan selv.
Men vi vet ikke så mye om hvordan vi kommer i gang/hva vi burde begynne med selv og litt hvordan vi skal tenke.
Vi skal dra ned huset til mer eller mindre stokkene og så bytte el/vann. Vi må også bytte isoleringen i veggene da det ikke er gjort siden 1850 og er trolig sagflis (fra hva jeg kan se fra loftet) og fjerne et gammelt radiatorsystem (vedfyrt kamin ut i vannradiatorer), bygge ny trapp og litt annet liknende.
Spørsmålet er bare hvordan man setter i gang og hva man begynner med?
/julle
Er nå siden 1,5 år inne i min renovering.
Hva jeg kan konstatere er at jeg hadde spart 3 millioner å rive og bygge nytt istedenfor å renovere et gammelt hus.
Forsøk å lage et budsjett.
Dobler summen.
Dobler igjen.
Der havner du.
Men lærerikt er det
Lykke til!
Det høres ut som et fantastisk morsomt prosjekt! Gratulerer! Med lyst for et prosjekt kan en komme langt! Det meste kan læres.
Som noen har skrevet, så er et tett tak på førsteplass ville jeg si.
Om ingenting annet er akutt ifølge tilstandsrapporten, ville jeg flyttet inn, blitt kjent med hva som fungerer og føles bra og mindre bra i huset. OG så ville jeg begynt å lese meg opp! Både teknisk, for å for eksempel unngå å bygge inn et fuktproblem som noen nevnte, men også med tanke på design.
Hvordan så husene ut i 1850? Detaljer, fast innredning og snekkerarbeid osv. Dere har jo antagelig kjøpt et eldre hus fordi dere liker det. Det er fort gjort å bygge bort en stil, en følelse og en sjarm ved å for eksempel rive ut gamle vinduer til fordel for store vinduspartier, fjerne elementer eller legge den billige parketten. Et hus som renoveres med omhu, i den tidsånden det ble bygd, vil aldri bli umoderne. Men et gammelt hus som renoveres med moderne materialer og uttrykk vil raskere enn dere tror bli umoderne.
Tips kan være boken "Så byggdes villan". Men ble usikker nå om den strekker seg hele veien tilbake til 1850.
Lykke til!!
Som noen har skrevet, så er et tett tak på førsteplass ville jeg si.
Om ingenting annet er akutt ifølge tilstandsrapporten, ville jeg flyttet inn, blitt kjent med hva som fungerer og føles bra og mindre bra i huset. OG så ville jeg begynt å lese meg opp! Både teknisk, for å for eksempel unngå å bygge inn et fuktproblem som noen nevnte, men også med tanke på design.
Hvordan så husene ut i 1850? Detaljer, fast innredning og snekkerarbeid osv. Dere har jo antagelig kjøpt et eldre hus fordi dere liker det. Det er fort gjort å bygge bort en stil, en følelse og en sjarm ved å for eksempel rive ut gamle vinduer til fordel for store vinduspartier, fjerne elementer eller legge den billige parketten. Et hus som renoveres med omhu, i den tidsånden det ble bygd, vil aldri bli umoderne. Men et gammelt hus som renoveres med moderne materialer og uttrykk vil raskere enn dere tror bli umoderne.
Tips kan være boken "Så byggdes villan". Men ble usikker nå om den strekker seg hele veien tilbake til 1850.
Lykke til!!
Ja takk! Vi vil at det skal bevare følelsen og se gammelt og fint utA Aspen 31 skrev:Det høres ut som et fantastisk morsomt prosjekt! Gratulerer! Med lyst for et prosjekt kan man komme langt! Det meste går å lære.
Som noen har skrevet så er et tett tak på første plass ville jeg sagt.
Om ingenting annet er akutt ifølge tilstandsrapporten så ville jeg bodd meg inn, lært kjenne hva som funker og føles bra og mindre bra i huset. OG så ville jeg begynt å lese på! Både teknisk, for å for eksempel unngå å bygge inn en fuktproblematikk som noen nevnte, men også utformingsmessig.
Hvordan så husene ut i 1850? Detaljer, fast innredning og snekkerarbeid osv. Dere har jo antagelig kjøpt et eldre hus for at dere liker det. Det er fort gjort å bygge bort en stil, en følelse og en sjarm ved å for eksempel rive ut gamle vinduer mot store vinduspartier, fjerne elementer eller legge den billige parketten. Et hus som renoveres med omsorg, i den tidsånden det er oppført, vil aldri bli umoderne. Men et gammelt hus som renoveres med moderne materialer og uttrykk vil raskere enn dere tror bli umoderne.
Tips kan være boken "Så byggdes villan". Men ble usikker nå om den strekker seg hele veien tilbake til 1850
Lykke til!!