T
Jeg har støpt en grunn for en 9m flaggstang med følgende tørrbetong:

https://husfasad.se/product/lakka-torrbetong-s100/

Grunnen er et rør med diameteren ca 30+cm og høyden 140+cm.

Jeg finner ingen informasjon om herding/tørketid. Hvor lenge kan man tenke seg å vente før man kan heise flaggstangen og flagget?

Om man ikke vet eller kan lese seg til herdingstiden så venter man 28 dager.

T
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Om man inte vet eller kan lese seg til herdetiden så venter man 28 dager.
tveksamt tveksamt skrev:
[lenke]
"Et lag på cirka 10 millimeter herder på ett døgn (i 18–20 °C)."

Så de to som har svart hittil i tråden, etter hvor mange dager heiser jeg flagget? Nordavind og 15 sekundmeter.

T
Gjøre narr av folk er enkelt. Vanskeligere å gi et definitivt svar?

P
Herdetid påvirkes av veldig mye. Hvis du ser rundt på forumet ser du mange tråder om det. 28 dager er vel for å nå >95% fasthet. De første 5 dagene er de mest kritiske. I begynnelsen herder betongen, men det er ikke det samme som at den har brent/herdet og fått tilstrekkelig fasthet.

Jeg vil huske at betong når ca 50% fasthet etter 3 døgn, cirka 75% etter 7 døgn og nærmere 100% etter 28 døgn.

Jeg hadde ventet nærmere to uker.

T
Erik_Hansson skrev:
Herdetid påvirkes av veldig mye. Hvis du ser rundt på forumet, vil du se mange tråder om det. 28 dager er vel for å oppnå >95% fasthet. De første 5 dagene er de mest kritiske. I begynnelsen herder betongen, men det er ikke det samme som at den har brent/herdet og fått tilstrekkelig fasthet.
Jo, jeg vet. Men nå stilte jeg jo et veldig spesifikt spørsmål med spesifikke mål og en spesifikk målsetting og vil ha synspunkter på når målsettingen kan implementeres. Dryge svar og generelle svar gjør vel ingen nytte i sammenhengen?

T
mexitegel mexitegel skrev:
Jeg vil minnes at betong når ca 50% holdfasthet etter 3 døgn, cirka 75% etter 7 døgn og nærmere 100% etter 28 døgn.

Jeg hadde ventet nærmere to uker.
Takk. Det er hva jeg har i tankene.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
hsd
Jeg fikk rådet å ikke støpe i rør, men å helle betongen direkte i det gravde hullet da jeg kjøpte drivhuset, for bedre grep i bakken. Anbefalingen var dette fordi det hadde skjedd at stormfullt vær hadde løftet hele drivhuset med betongklumper. Herdetiden var fem døgn, men vi monterte drivhuset dagen etter og det har holdt. En flaggstang utsettes for andre krefter, så vent fem døgn før oppføring.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
T
hsd hsd skrev:
Jeg fikk rådet å ikke støpe i rør, men å slå betongen i det gravde hullet når jeg kjøpte drivhuset, dette for et bedre grep i bakken. Anbefalingen var, siden det hadde skjedd at stormfullt vær løftet hele drivhuset med betongklumper. Herdingstiden var fem døgn, men vi monterte drivhuset dagen etter og det har holdt. En flaggstang utsettes for andre krefter, så vent fem døgn før oppsetting.
Jeg kjøper virkelig resonnementet. Men i dette tilfellet var det enklere å grave ned et rest-rør, og det er overdimensjonert for en 9m flaggstang, så jeg er ikke bekymret.

T Turbo_Tail skrev:
Jo, jeg vet. Men nå stilte jeg jo et veldig spesifikt spørsmål med spesifikke mål og en spesifikk målsetting og vil ha synspunkter på når målsettingen kan implementeres. Drøye svar og generelle svar gjør vel ingen nytte i sammenhengen?
Får vi ikke noen info så går det ikke å gi noe annet enn generelle svar. Vi har jo ingen anelse om hvor kaldt det er f.eks. Eller om du har støpt den i bakken eller på bakken for å deretter plassere. Eller hvor mye vann du har brukt. Eller hvilken temperatur det var på vannet du brukte.

Generelle spørsmål får generelle svar, og å tolke det som "drøyt" er bare unødvendig.

Mexitegels svar er vettig, men må tas med mange klyper salt da det er mange faktorer som spiller inn.

T
C C.Lundin skrev:
Får vi ikke noen info så går det ikke gi noe annet enn generelle svar. Vi har jo ingen anelse om hvor kaldt det er f.eks. Eller om du har støpt den i bakken eller på bakken for å så plassere. Eller hvor mye vann du har brukt. Eller hvilken temperatur det var på vannet du brukte.

Generelle spørsmål får generelle svar, og å tolke det som "kjekkas" er bare unødvendig.

Mexitegels svar er vettig, men må tas med mange klyper salt da det er mange faktorer som spiller inn.
Det har du rett i. Men i dette tilfelle synes jeg det er soleklart at man har gravd ned en stående sylinder loddrett med gitte mål og brukt den mengde vann som produsenten har angitt. Temperaturen er en vanlig svensk/finsk høst. Temperaturen på vannet burde mangle betydning ettersom forbruket er forsvinnende lite og dermed ikke målbart.

T
Jeg opplever at forumet mest består av folk som vil småkjekle med hverandre istedenfor å hjelpe. I tråden formulerer jeg et veldig konkret spørsmål og veldig få prøver seg på et svar.

T Turbo_Tail skrev:
Jeg opplever at forumet mest består av folk som vil småkjekle med hverandre i stedet for å hjelpe.
;););)
Du har støpt i et rør en innfesting for flaggstang, er det et papprør så vent med å belaste minst 2 uker, er det plastrør, ventetiden blir da minst 4 uker. Vannet må få en sjanse til å gå ut av betongen.

• Liker
Turbo_Tail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.