Hvor lenge skal vi la perlesponten ligge inne før montering? Den har ligget i vår carport og vi har grunnet den før. 70*13 er den.

• Liker
Per Kylemark
  • Laddar…
Trevirke tørker ikke utendørs på denne årstiden med høy luftfuktighet.

Hvordan gjør jeg det da? Sett opp den og vær glad? Den er jo ikke så bred så det innebærer jo mindre gliper.

Sett den opp, når du har fått den på plass og malt blir det bra. Massivt tre er naturmateriale og beveger seg litt avhengig av årstid. Vil man unngå dette må man velge en panel av annet materiale.

Beste svar

Jeg la inn perlestaffpanelet i stua foran TVen og lot det ligge i 2 måneder, monterte det opp og det manglet to biter, hentet inn mer fra låven der det har ligget i over to år.

Resultat: de som jeg lot ligge inne først har ikke krympet, og de tre bitene som jeg tok inn "utenfra" har krympet 3-5 mm. Så jeg skal ta bort disse tre bitene og sette opp nye slik at det ser OK ut.

Har du malt dem før oppsettingen så vil det synes marginalt.

Ønsker du ikke sprekker så får du kjøre plankene på fyllinga og kjøpe med deg perlespontpanel av MDF på veien hjem...

Det sprakk. Så aldri mer om høsten. Ventet likevel ganske lenge og bruker meg av avfukter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.