P
Vurderer å støpe L-støtte i betong...
Men hvor lang tørketid bør man regne med hvis L-støtten er 1m lang, 40 cm i bunnen, 50cm høy og 7cm tykk? Å vanne et par ganger per dag må man sikkert regne med, men hvor mye og hvor lenge?
Det er jo synd å dele formen for tidlig!

Noen som har peiling?

/Peter

jeg kjørte 3-4 dager på mine. Har holdt fint

P
Takk for svar!

Da prøver jeg det.

/Peter

Mistenker at du skal ha dem som hagemur eller lignende iom at du kjører så tynt som 7 CM. Til det skal det funke bra.

P
Ja det er bare for å kunne planere ut plenen litt og kunne utnytte mer av tomten.
Ingen bilvei eller bygning på det som fylles opp.
/Peter

Mikael_L
Er betongen noenlunde riktig laget kan du antagelig rive formen allerede etter et døgn, derimot er betongen ganske langt fra full styrke da, men L-støttene vil vel holde sammen av seg selv allerede etter ca. 12 timer eller noe slikt om det nå ikke er veldig kjølig ved støpingen.

Men på den andre siden gjør vel selve forskalingsrivingen litt skade på betongen, så 2-4 dager etter føles vel ganske bra.

Betong herder ikke ved å "tørke". Det er faktisk slik at betong ikke må tørke før den har nådd tilstrekkelig styrke. Vannet er nødvendig for at sementen skal hydratisere. For rask uttørking gir sprekkdannelse.

Hvor raskt betongens styrke utvikles avhenger av mange faktorer, først og fremst sementtype, temperatur og mengdeforholdet mellom sement og vann. Som tommelfingerregel kan man anta at betongen har oppnådd 50% av sin sluttstyrke etter to dager, 70% etter syv dager og nær 100% etter en måned.

Skal man gjenbruke formen bør man avforme så tidlig som mulig. Jo lenger betongen har herdet desto vanskeligere å rengjøre formen.

P
Ja, se der ja!
Takk for mange bra svar. Ja, jeg hadde jo tenkt å gjenbruke formen så jeg har gjort den delbar med formplyfa på overflatene og furu i endene. Tanken er å olje inn alt før støping så jeg håper det ikke skal feste seg.

Formen er akkurat klar og premiere-støpingen blir når som helst (i kveld kanskje, om bare regnet opphører) Har aldri støpt i betong tidligere så det er litt spennende!

/Peter

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.