Har tenkt å legge et Pergo laminatgulv på en betongplate med gulvvarme. Men ser i deres instruksjoner at fuktighetsnivået må være under 60 % RH..

Platen til huset ble støpt i midten av mai 2022 og har hatt gulvvarmen samt FTX i gang siden midten av november. For en uke siden gjorde vi en fuktmåling som ga et resultat på 83 % RH. Altså har det tørket nok for å sette tettesjikt men ikke for å legge Pergo gulvet. Da jeg spurte hvor lang tid det skulle ta å komme ned under 60 %, fikk jeg svaret "flere år".

Har mailet med Pergo og de sier "Vi baserer det på bransjekrav fra Gulvbransjen- GBR, EPLF - Association of European Producers of Laminate Flooring og også hus AMA."

I hus AMA står det:
"Ved legging får den relative fuktigheten (RF) i underlaget ikke overstige 60 prosent. Legging får dog utføres ved 60–90 prosent RF i underlaget om underlaget er dekket med et fuktsikring av plastfolie ifølge JSF.5. Ved belegning på YHB.221."

Jeg kommer jo til å legge Pergos Silent Walk som har en dampbarriere/fuktsikring, altså bør det være OK å legge gulvet ved 83% RH.. Men Pergos svar på det er at da fraskriver jeg meg retten til garanti for at jeg fraviker deres instruksjoner..

Mine funderinger:
  • Er deres krav på 60% helt urimelige?
  • Det er vel cirka 3 uker frem i tid før jeg har tenkt å legge gulvet, altså 4 ukers tørketid fra måling som sa 83%. Hvor mye rekker det å tørke teoretisk sett? Fremledning på gulvvarme er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfuktigheten er rundt 40-45%. Vet dessverre ikke hvilket VCT betongen har, kan prøve å finne ut av det..
  • Skal jeg ignorere deres krav og legge gulvet om 3 uker? Eller hva kan konsekvensene bli?

I Intershade skrev:
Har tenkt å legge et Pergo laminatgulv på en betongplate med gulvvarme. Men ser i deres instruksjoner at fuktinnholdet må være under 60 % RH..

Platen til huset ble støpt i midten av mai 2022 og har hatt gulvvarmen samt FTX i gang siden midten av november. For en uke siden gjorde vi en fuktmåling som ga et resultat på 83 % RH. Altså har det tørket nok til å sette tettesjikt, men ikke for å legge Pergo gulvet. Når jeg spurte hvor lang tid det vil ta å komme ned under 60% så fikk jeg svaret "flere år"

Har mailet med Pergo og de sier "Vi baserer det på bransjekrav fra Gulvbransjen- GBR, EPLF - Association of European Producers of Laminate Flooring og også hus AMA."

I hus AMA står det:
"Ved legging får den relative fuktigheten (RF) i underlaget ikke overstige 60 prosent. Legging kan dog utføres ved 60–90 prosent RF i underlaget om underlaget er dekket med en fuktsperre av plastfilm ifølge JSF.5. Ved belegning på YHB.221."

Jeg vil jo legge Pergos Silent Walk som har en fuktsperre, altså bør det være OK å legge gulvet ved 83% RH.. Men Pergos svar på det er at da frasier jeg meg retten til garanti for at jeg fraviker deres instruksjoner..

Mine funderinger:
  • Er deres krav på 60% helt urimelige?
  • Det er vel cirka 3 uker til jeg har tenkt å legge gulvet, altså 4 uker tørketid fra måling som sa 83%. Hvor mye rekker det å tørke teoretisk? Fremledning på gulvvarme er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfuktigheten er rundt 40-45%. Vet dessverre ikke hvilket VCT-tall betongen har, kan forsøke å finne det ut..
  • Skal jeg ignorere deres krav og legge gulvet om 3 uker? Eller hva kan konsekvensene bli?
Er gulvvarmen på i dag? Skrur du opp den så vil RH synke betydelig. Har du si 85% i dag med en overflatetemp på si 18 grader har du et fuktinnhold på 12,32g vanndamp. Skrur du opp gulvvarmen til 25 grader vil RH være 50-55% et sted. Har du allerede gulvvarmen på er det en annen sak.

I Installation skrev:
Er gulvvarmen på i dag? Hvis du klemmer på den, vil RH redusere betydelig. Har du si 85% i dag med en overflatetemp på si 18 grader, har du et fuktinnhold på 12,32g vanndamp. Hvis du setter gulvvarmen til 25 grader, vil RH være 50-55% et sted. Hvis du allerede har gulvvarmen på, er det en annen sak.
Gulvvarmen har vært på siden slutten av november, så litt over 2 måneder..

I Intershade skrev:
Gulvvarmen har vært på siden slutten av november så litt over 2 måneder..
Temperatur? Ikke for at det burde være et problem med under 85%rh, særlig om du har aldersbestandig plast mellom betongen og laminaten. De er litt nevrotiske. Hvor mange kvadrat snakker vi om?

I Installation skrev:
Temperatur? Ikke for at det burde være et problem med under 85%rh, især hvis du har aldringsbestandig plast mellom betongen og laminaten. De er litt neurotiske. Hvor mange kvadrat snakker vi om?
Fremledning på gulvvarme er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfuktigheten er rundt 40-45%. Er det verdt å skru opp temperaturen på fremledningen?

Platen er på 128 kvm og skal legge Pergo-gulvet på ca. 75 kvm av dette.

Jeg opplever dem også som noe neurotiske. Men jeg mangler erfaring og kunnskap om hvordan man burde gjøre i denne situasjonen. Gulvet har jeg allerede kjøpt og vil helst slippe styr med å prøve å returnere det og kjøpe et annet gulv. Hvordan gjør andre som bygger nytt og legger Pergo-gulv er et spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på...

I Intershade skrev:
Framledning på gulvvarme er cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader og luftfuktigheten er rundt 40-45%. Er det verdt å skru opp temperaturen på framledning?

Plata er på 128 kvm og vil legge Pergo gulvet på ca 75 kvm av dette.

Jeg opplever dem også som noe nevrotiske. Men jeg mangler erfaring og kunnskap om hvordan man burde gjøre i denne situasjonen. Gulvet har jeg allerede kjøpt og vil helst slippe styret med å prøve å levere det tilbake og kjøpe et annet gulv. Hvordan gjør andre som bygger nytt og legger Pergo gulv er et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på..
Dra opp tempen til 27 grader. Legg pakkene med pergo i rommet og legg om 3 uker. Er du bekymret mål igjen om 2 uker. Har du et bra målhull? Eller overflatemåler du? Det er perfekt en stund til med høy rf ute med lave temperaturer og lav rf inne med høyere temperaturer. Siden du har kommet under 85% kan du sette inn en avfukter om du vil. Men det bør holde med å øke tempen i plata.

I Installation skrev:
Dra opp tempen til 25-27 grader. Legg pakkene med pergo i rommet å legg om 3 uker. Er du bekymret, mål igjen om 2 uker. Har du et godt målhull? Eller overflatemål du?
Har ansatt et firma som gjorde måling og de boret to 4 cm dype hull på to steder og hadde en måler der i noen dager.

Det var fyren fra det selskapet som sa at det ville ta flere år å komme ned til 60%rh.

Jeg er vel mer eller mindre innstilt på å ignorere fuktighetskvoten og kjøre på og legge gulvet om 3 uker. Føler ikke at jeg har et mer rimelig alternativ, vil jo flytte inn i huset. Først ville jeg sjekke her så det ikke er helt gal. Men selvfølgelig kan jeg gjøre en ny måling i forbindelse med at jeg legger gulvet så vet jeg om det har sunket mer.

Du må skille mellom fuktighetsinnhold og RF. Det er ok å legge gulvet ved 90%RF hvis du har et damptett sjikt på betongen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du må skille mellom fuktkvote og RF. Det er ok å legge gulvet ved 90%RF hvis du har et dampsikkert sjikt på betongen.
Jeg er veldig uvitende om dette, det erkjenner jeg. Mener at jeg er innstilt på å ignorere deres krav om å være under 60%rf selv om jeg da fraskriver meg retten til garanti..

60% fuktinnhold som du skrev tidligere er du under. 60% RF i betong vil du nok kanskje aldri komme ned i. Les litt om de ulike begrepene så vil du få litt klarhet.

Matti_75 Matti_75 skrev:
60% fuktighetsnivå som du skrev tidligere er du under. 60% RF i betong kommer du nok kanskje aldri komme ned i. Les litt om de forskjellige begrepene så kommer du få litt klarhet.
Følgende er anbefaling fra Pergo:
Underlagets fuktinnhold må være mindre enn 2,5 %CM/75 %RH (sement) eller mindre enn 0,5 %CM/50 %RH (anhydritt – underlag). Hvis det finnes gulvvarme må verdiene være 1,5 %CM/60 %RH henholdsvis 0,3 %CM/40 %RH.

Følgende er resultatet fra målingen:
Måleprotokoll for fuktighetsnivå i betonggulv i hall og kjøkken, viser målinger på 83,9 % RH og 83,6 % RH ved 22,7 °C og 22,3 °C.

Hvordan skal man tolke det? Er det rimelig å oppfylle deres krav da?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.