Jeg vurderer å felle noen grantrær og sage dem opp til bjelker til en kommende garasje. Men å tørke virke er jo ikke så enkelt, mistenker jeg. Etter hva jeg forstår, må det ikke tørke for fort, for da sprekker det. Hvordan er det best å gjøre det? Barke av først, mistenker jeg, men deretter? Kaldt/varmt ute/inne? Og hvor lang tid må man regne med?

Jeg sager før jeg tørker altså?

Slutten av juli, ville det vært for sent på året? Og la dem ligge fram til mai-juni neste år?

Leif... skrev:
Barke av trenger du ikke gjøre. Ta ned trærne, sag opp i de dimensjonene du vil ha, legg til noen % for krymping. Legg opp luftig med 25mm strø mellom lagene, legg heller smalt og høyt enn lavt og bredt (for å få press på bordene slik at de ikke bøyer seg under tørken). Legg ikke opp mot en solvegg. Legg noe over mot regn, men fortsatt luftig. Vent ikke for sent på sommeren/høsten, høy luftfuktighet kan gi mugg.

Regn med sprekker i endene, som sagets bort senere. Kan eventuelt minimeres ved å male endene på stokken før saging med en dekkende tett maling, har dog ikke prøvd dette.

Jeg er ingen ekspert, men slik gjør jeg det.
er heller ingen ekspert men Tørker ikke tre gjennom endevirket? Vet jo at det er slik med ved at jo kortere biter desto fortere tørker de. må jo bli en veldig lang prosess om man dekker til.

Mange verdifulle tips her, jeg takker ydmykt

Milkshaken
hallo..... Alle vet jo at plenen må klippes 2 ganger i uken og at veden tørker fortest FØR MIDTSOMMER.... sånn er det... skal du ha kvalitetsvirke så skal det sages i April,,, deretter lufttørkes gjennom, Stabling... for så å brukes for formålet det er ment til.....

Ja, jeg har aldri noensinne blitt ferdig med veden før sankthans, men den har varmet bra hele vinteren for det ;D

Skal ikke helst trærne hugges om vinteren også for å inneholde så lite sevje som mulig allerede når tørkingen begynner?

V.N. skrev:
Stokkene skal dog aldri tørkes fordi tørkesprekker skal unngås.
Det er derfor man vanner stokkene på sagbrukene.
Tørkesprekkene oppstår i trelasttørken hvis trelasten tørkes for heftig.

Usaget tømmer sprekker ikke mer enn noen cm inn fra endeflaten.
Vanning gjør man dels for å holde insekter borte og dels for at tømmeret ikke skal tørke.
Problemet som oppstår når tømmeret begynner å tørke er at det blir umulig å treffe riktig med målene ved saging.

Når trelast sages må man jo legge på et antall mm i "tørkemål", dvs man kompenserer for at trelasten krymper ved tørking.
Hvis trelasten man sager allerede er tørr kommer det ikke i det hele tatt til å krympe som man har tenkt og målene blir helt gale på den ferdigtørkede trelasten.
I praksis blir det oftest sånn at en stokk som har ligget lenge (f.eks. vindfall) har begynt å tørke fra mantelflaten og innover og har altså varierende fuktighetskvote. Når dette så sages kommer også krympingen til å bli varierende...
Plankene blir ofte kileformet med både bredder og tykkelser som varierer. En planke som skulle være 25mm kan bli akkurat 25mm i den ene enden men hele 28-29mm i den andre enden..
Det blir altså helt umulig å bruke hvis man er nøye..

Ang merksprekker så er hemmeligheten å sage langs margen. Mislykkes det får man i prinsippet alltid en sprekk fra margen og ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.