Har fått lekkasje fra vaskerommet inn i soverommet. Dette har gått langs et skap (dårlig ballofix) langs gipsplaten (veggen) bak oppbrettet ned mot soverommet.
Halve laminatgulvet blitt ødelagt.
Nå har vi tatt opp rubbet. Betongen blitt nesten helt tørr etter 8 timer. - Satte på gulvvarmen. Verre er det med veggen. Gips.
Langs nede gjennomvått. Ca 60-80 cm fra gulvet holder den ca 36-40%!
120- 140 cm = 17%.

Satte på en liten avfukter og boret hull i gipsen. Akkurat over gulvregelen. Måtte rive opp tapeten så jeg kan tapetsere igjen hullene.
Gjorde om en skotørker til Gud vet hva. Blåser inn (svakt!) denne luften inn i veggen inn i isolasjonen...

Hva tror dere? Vil det tørke gipsveggen?

Liten elektrisk enhet med slanger festet til veggen for å tørke fuktig gipsplate etter vannlekkasje, tapet er fjernet nederst.

Mja. Gipset kanskje, men ikke betongen.

Jeg ville nok rive dän gipset og sette nytt om jeg var deg.

• Liker
Stefan N og 1 annen
  • Laddar…
Selv om det tørker kan det ha rukket å vokse mugg på pappen. Men kanskje du oppdaget lekkasjen tidlig?

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Totte_S
Kanskje enklest og tryggest å kappe bort 120 cm og legge i ny gipsplate liggende?

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Har du snakket med forsikringsselskapet? De pleier jo å komme ut med en skikkelig avfukter fort som øyet?

Det som skjer nå burde være at du i stedet varmer opp fukten som stiger opp i veggen i stedet for å forlate veggen.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
H hakan74 skrev:
Selv om det tørker kan det ha rukket å vokse mugg på pappen. Men du oppdaget kanskje lekkasjen tidlig?

Dette lekkasjen har pågått i ca 12 dager...

H hakan74 skrev:
Selv om det tørker kan det ha rukket å vokse mugg på pappen. Men du oppdaget kanskje lekkasjen tidlig?
mexitegel mexitegel skrev:
Har du snakket med forsikringsselskapet? De pleier jo å komme ut med en skikkelig avfukter raskt som øyet?

Det som skjer nå burde være at du i stedet varmer opp fukten som stiger opp i veggen i stedet for å forlate veggen.
Akkurat, det finnes jo forsikringsselskaper også...

Da vi fikk en vannskade i en vegg, fikk vi erstatning fra forsikringsselskapet for å gjøre jobben selv. Så det er ingen grunn til å spare, spesielt ikke med risikoen for mugg og sånt gøy.

Betongen føles sikkert tørr nå, men hvis den har blitt gjennomvåt, er det bare overflaten som er tørr. Betong tar flere måneder å tørke, helst ved at den får selvtørke.

• Liker
henlo og 1 annen
  • Laddar…
Har du snakket med forsikringsselskapet? De pleier jo å komme ut med en ordentlig avfukter raskt som bare det?

Det som skjer nå burde være at du i stedet varmer opp fukten som stiger opp i veggen i stedet for å la den forlate veggen.
Har du snakket med forsikringsselskapet? De pleier jo å komme ut med en ordentlig avfukter raskt som bare det?

Det som skjer nå burde være at du i stedet varmer opp fukten som stiger opp i veggen i stedet for å la den forlate veggen.
En "ordentlig" avfukter jobber for fullt med. Har 96% RH utendørs. Og 52% RH innendørs.

Ok, skal ikke uttale meg om hvor fort gips tørker for jeg vet rett og slett ikke. Personlig hadde jeg nok uansett fjernet en del av gipsen. Da synes skadens omfang.

Og da har du ingen fuktsperre i vaskerommet om jeg har forstått det riktig? Men lekkasjen er fikset?

A Atom skrev:
En "riktig" avfukter jobber for fullt med. Har 96% RH utendørs. Og 52% RH innendørs.
Bra, jeg er ingen ekspert på fuktsanering men har bare hatt den tvilsomme fordelen av å være med på en skikkelig oversvømmelse. Da satte de sorpsjonsavfuktere med slanger som sugde luften ut av veggene og åpnet opp veggene. De kom tilbake med jevne mellomrom og målte fuktighetskvotene. Det tok nesten 2 måneder før de var fornøyde.

Vi fikk også erstatning av forsikringsselskapet for å gjenopprette det selv samt erstatning for strømmen som avfukterne trakk. Avfukterne kostet ingenting.

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Jeg mistenker at du med skotørkeren bare presser fuktigheten lenger inn i veggen.
Har du noen ventilasjon et annet sted slik at den fuktigheten som eventuelt fordamper har et sted å ta veien, ellers vil den jo bare gå oppover i veggen? Den vil dog bli værende der.

Edit: så nå at Mexitegel svarte det samme. Beklager maset :)

• Liker
Noseone og 2 andre
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Jeg mistenker at du med skostørrelse bare trykker fuktigheten lenger inn i veggen. Har du noen ventilasjon et annet sted slik at den fuktigheten som eventuelt fordamper har et sted å ta veien, ellers vil den jo bare dra oppover i veggen. Den vil dog bli værende der.

Edit: så nå at Mexitegel svarte det samme. Beklager maset :)
Takk for tipset. Får åpne oppe også.

A Atom skrev:
Takk for tipset. Får åpne opp med.
Hvorfor ikke bare fjerne gipsen og tørke ordentlig ut? Koster ikke mange kroner å skru opp en ny gipsplate og sette opp noen våder tapet.

• Liker
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Hvorfor ikke bare fjerne gipsen og tørke ut ordentlig? Koster ikke mange kroner å skru opp en ny gipsplate og sette opp noen lengder tapet.
Koster ikke. Sant. Denne tapeten finner jeg ingen steder. Tørker det ikke på en uke, blir det nye gipsplater og ny tapet i hele soverommet.

A Atom skrev:
Koster ikke. Sant. Denne tapeten finner jeg ingensteds. Tørker det ikke på en uke, blir det nye gipsplater og ny tapet i hele soverommet.
Finner du ikke renoveringstapet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.