Hei!

Jeg har fått kappet opp to furustubber som vi har tenkt å ha som nattbord. Disse har ligget ute (dog ikke kappet da) siden forrige sommer. Nå har jeg barket den ene og tenkte å bære den andre. De virker å ha høy fuktighet, og jeg tenker at de vil tørke over tid.

Spørsmålet
Hva bør jeg tenke på når de tørker? Akkurat nå står de i kjelleren som har litt lavere temperatur, og antar ganske høy relativ luftfuktighet. Jeg vil jo kunne bruke dem så snart som mulig, men samtidig vil jeg ikke at de skal sprekke altfor mye. Jeg har lest på litt forskjellige sider om triks med å bore hull underfra i midten for å la fukten fordampe der. Har også lest at man bør behandle dem for å stoppe fukten fra å gå ut for raskt. Hva er best her?

Takk på forhånd :)

• To trestubber, en uten bark og en med bark, med vedfliser rundt, stående i en kjeller. Hammer og tang plassert på stubben med bark.
Tror ikke det går unngå at det sprekker når det tørker.
Om du borer nedenfra, typ 10 cm hull nesten helt opp kanskje.

Protte

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Takk for raskt svar! Kan jeg behandle med en gang, eller bør jeg vente til de har tørket? Litt småsprekker gjør jo egentlig ingenting, er kanskje mest sjarmerende, men vil jo ikke at de sprekker helt :)

Jeg kom tilfeldigvis over litt informasjon om hvordan man skal ta vare på virket for at det skal bli bra for disse formålene da jeg i går skulle begynne å lære meg dreiing igjen.

Målet er jo at det ikke skal sprekke, og da trenger det å tørke så sakte som mulig. Det tørker mest i endene der det er saget, så det beste er å dekke til der på en eller annen måte. Det finnes visst forskjellige voks osv. å smøre på som skal være bra.

Hvordan har du tenkt å behandle dem senere?

J Jensa86 skrev:
Målet er jo at det ikke skal sprekke og da må det tørke så sakte som mulig. Det tørker mest i endene der det er saget så det beste er å dekke til der på en eller annen måte. Finnes tydeligvis ulike voks etc å stryke på som skal være bra
Har ikke tenkt altfor mye på hvordan jeg skal behandle dem. Hadde først tenkt å ha dem i "natura," men det er kanskje klokt å behandle. Jeg har Osmo Hardvoksolje hjemme, det kanskje kunne funke for å stryke på endene?

Sett den i en svart søppelsekk og plasser den på et varmt sted noen måned. Sjekk prosessen og luft ut fuktighet en gang i uken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.