5.534 lest ·
13 svar
6k lest
13 svar
Tør jeg sette ribbevegg med metallexpander?
Hei.
Jeg skal montere to ribbevegger i et treningsområde.
Forutsetningene er som følger. Det finnes tre skruehull i hver "vognstykke"; i sentrum samt cirka 35 cm fra bunnen og toppen. Hver ribbevegg har altså seks festepunkter. Ribbeveggen er 2,10 høy. Ribbeveggen står ikke på gulvet.
Veggen er en nymontert dobbelgips (standardgips) med stålstendere.
Kreftene som påvirker festepunktene er både vertikale (folk som står/klatrer i ribbeveggene) samt mer horisontale (strikktrening med strikken i ribbeveggen f.eks.).
Ville dere turt å sette opp disse med m6-metallexpander? Alternativet er å sette type kryssfiner bak ribbeveggene, men jeg vil helst unngå den kostnaden.
Finnes det risikoer jeg ikke har beskrevet i teksten som bør vurderes?
Takk på forhånd!
Jeg skal montere to ribbevegger i et treningsområde.
Forutsetningene er som følger. Det finnes tre skruehull i hver "vognstykke"; i sentrum samt cirka 35 cm fra bunnen og toppen. Hver ribbevegg har altså seks festepunkter. Ribbeveggen er 2,10 høy. Ribbeveggen står ikke på gulvet.
Veggen er en nymontert dobbelgips (standardgips) med stålstendere.
Kreftene som påvirker festepunktene er både vertikale (folk som står/klatrer i ribbeveggene) samt mer horisontale (strikktrening med strikken i ribbeveggen f.eks.).
Ville dere turt å sette opp disse med m6-metallexpander? Alternativet er å sette type kryssfiner bak ribbeveggene, men jeg vil helst unngå den kostnaden.
Finnes det risikoer jeg ikke har beskrevet i teksten som bør vurderes?
Takk på forhånd!
Hei,T TryBran skrev:Hei.
Jeg skal montere to ribbevegger i et treningsrom.
Forutsetningene er som følger. Det er tre skruehull i hver ”vognstykke”; i sentrum samt cirka 35 cm fra bunnen og toppen. Hver ribbevegg har altså seks festepunkter. Ribbeveggen er 2,10 høy. Ribbeveggen står ikke på gulvet.
Veggen er en nylig montert dobbeltgips (standardgips) med stålprofiler.
Kreftene som påvirker festepunktene er både vertikale (folk som står/klatrer i ribbeveggene) samt mer horisontale (treningsstrikker med båndet i ribbeveggen for eksempel).
Ville dere turt å sette opp disse med m6-metallexpandere? Alternativet er å sette type plyfa bak ribbeveggene men jeg vil helst unngå den kostnaden.
Er det risikoer jeg ikke har beskrevet i teksten som bør vurderes?
Takk på forhånd!
Jeg vil si at det ikke holder, det finnes risiko for at det raser. Dels er gips ikke hard nok så i bunnen er det en risiko for at vognstykket trykker inn gipsen, samt at de øverste expanderne ikke vil kunne holde fordi gipsen vil gi etter.
Dessuten dimensjoneres aldri gipsen for disse kreftene ved montering, så det kan til og med være at platene kan løsne…
En Plywood er et bra alternativ, type en furuplywood 15-18mm.
Litt nye forutsetninger.
Jeg kan sette dem på gulvet og skruehullene på de vi bestilte er på en annen måte. Fra gulvet er de 2 og 8 cm fra bunnen, så et hull på midten samt 2 og 8 cm fra toppen. Nå er det plutselig 10 festepunkter samt avlastning på gulvet. Ville dere likevel satt en plate bak?
Ville dere turt å henge dem opp, uten støtte fra gulvet (i metallekspandere)?
Jeg kan sette dem på gulvet og skruehullene på de vi bestilte er på en annen måte. Fra gulvet er de 2 og 8 cm fra bunnen, så et hull på midten samt 2 og 8 cm fra toppen. Nå er det plutselig 10 festepunkter samt avlastning på gulvet. Ville dere likevel satt en plate bak?
Ville dere turt å henge dem opp, uten støtte fra gulvet (i metallekspandere)?
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Metallexpander funker ikke. De vil ødelegge gipsen. Hadde jo funket bra til å bare sette opp ribbene, men ikke til å bruke dem..T TryBran skrev:Litt nye forutsetninger.
Jeg kan plassere dem på gulvet og skruehullene på de vi bestilte er på en annen måte. Fra gulvet er de 2 henholdsvis 8 cm fra bunnen, så et hull på midten samt 2 henholdsvis 8 cm fra toppen. Nå er det plutselig 10 festepunkter samt avlastning på gulvet. Ville dere fortsatt sette en plate bak?
Ville dere våge å henge opp dem, uten støtte fra gulvet (i metallexpandere)?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Bra at det ser ut til å fungere. Men det er ikke selvsagt at gipsplatene sitter fast. Med din metode har du spredd ut belastningen slik at det ikke blir en punktlast på platen. Men det er ikke sikkert at platens innfesting med skrue tåler den lasten. Man bør nok ha plater bak gipsen, som sitter fast i stenderne.
Klikk her for å svare