Heisan alle kunnskapsrike!
Jeg vurderer (den eventuelle) faren med å sette opp innvendige vegger på den nybygde delen av huset vårt.
Bygget stod uten tak i noen måneder, men har hatt tak siden mars og vegger siden i sommer. Jeg har satt isolasjon og plast nylig og har ikke sett minste spor av fuktighet på plasten.

Tror dere det er noen fare å bygge videre???

Når vi bygde hus målte vi fuktigheten i regelverket og bjelkelaget, brukte avfukter til det ble som det skulle og deretter satte vi isolasjon og bygde videre innover. Hvordan har Du gjort det? tatt en sjanse??
Jeg ville ikke ha bygget inn noe med plast før jeg visste sikkert!

Jan-Å skrev:
Hvordan har du gjort det? bare gjettet??
Typ...

Fuktighetsmåler får det bli! Takk for info!

Tror Du tjener på å ha litt kontroll ;):D Svigerfar var byggeleder så jeg vet ikke hvor han fikk måleenheten fra men den var enkel, man holdt den i hånden og trykket mot treverket så fikk man et tall i displayet.

Innervegger skal du vel ikke plastre?
De bør kunne puste ifølge meg

mats_o skrev:
Innvendige vegger skal du vel ikke plastre?
De bør kunne puste etter min mening
Nei, jeg har faktisk nettopp revet ned plasten. Som dere vet finnes det like mange ideer som mennesker når det gjelder dette, men i går hadde jeg en interessant samtale med en venn, som gjorde at jeg endret mening...

Men innertaket må jeg vel plastre?!

Jan-Å: Jeg fant en fuktmåler som virker bra og fungerer som du beskriver.

Men innertaket må jeg vel plastre?!
Ikke hvis du har et varmrom over som i sin tur er plastet. Men hvis du har et kaldt rom over, bør du plastre innertaket ditt.

Man kan generelt si at du kan ha plasten mellom 2 rom som har store variasjoner i temperatursvingninger. Hvis din overetasje er varm, trenger du (bør ikke) ha plast mellom nedre og øvre etasje.

Det finnes imidlertid de som hevder at man ikke skal ha plast overhodet i sitt hus og prøver å løse fuktvandringen på andre måter.

Hm. Det er virkelig et stort ansvar å bestemme hvilken tilnærming man skal bruke...

Etter våre samtaler her på forumet og med vennen jeg snakket om ovenfor blir det slik: Kun vindsperre i veggene slik at man lar huset puste på egen hånd. I innertaket setter jeg derimot plast, av den grunn at mye av den varme, fuktige luften går oppover, så min overbevisning er at det trengs en fuktsperre der...

Deretter har vi en vinterhage som jeg isolerer, men den er ikke oppvarmet i det hele tatt, så der får det bli "selvpusting" i både veggene og taket.

Ikke glem å sette plasten på den varme siden av isolasjonen, ellers skaper du bare flere problemer :)

Nåså, fuktmåler kjøpt, men hvor i hele verden finner jeg info om hvilken fuktighet som ligger innenfor grensen???

Jeg kjøpte den typen som har to stifter som man stikker inn i treet, og det eneste jeg finner på nettet er at det ser ut til å være ok om konstruksjonstømmer (reglar ?) har en fuktighet under 20%. Jeg lå på 16-17%.

Hva sier dere om det???

Det er helt greit å bygge ferdig veggen. Kontroller imidlertid først at du ikke har noen misfarginger på virket siden det stod åpent for vær tidligere. I så fall bør du pensle på boracol på disse stedene før du lukker.

Krawk skrev:
Det er helt greit å bygge ferdig veggen. Kontroller dog først at du ikke har noen misfarginger på treverket ettersom det stod åpent for vær tidligere. I så fall bør du pensle på boracol på disse stedene før du lukker.
Bra! Takk for hjelpen og tipsene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.