På tide å montere rekkverk som avslutning på renoveringen av andre etasje. Det skal være trerekkverk og har sett på lundbergs på bauhaus, men det blir for høy kostnad etter all renovering den siste tiden (Ca 14 000kr).
Har sett at de selger rekkverksseksjoner fra jabo som er for utendørsbruk, se lenke nedenfor. De ser virkelig bra ut designmessig og ser enkle ut å montere. MEN, kan man anta noen risiko med sprekkdannelse i treet når det kommer innendørs eller andre uheldigheter som kan skje hvis man bruker disse seksjonene innendørs?
Tenkte også å bruke 95 * 95 endestolper som finnes i samme serie, også disse for utendørsmiljø.
Noen hadde skrevet et spørsmål til bauhaus om akkurat dette så jeg, og man skriver som svar at "..man kan bruke dette innendørs, men ingen garantier gjelder da ingen tester er gjort over lengre tid i innemiljø".
Takk for om det finnes noen meninger om dette emnet
Det står i produktbeskrivelsen at de er trebeskyttelsesbehandlet. Det kan innebære at de ikke bør brukes innendørs, avhengig av hva den behandlingen inneholder. Ellers kan jeg ikke tenke meg noen innvendinger.
Det står i produktbeskrivningen at de er trebeskyttelsesbehandlet. Det kan innebære at de ikke bør brukes innendørs, avhengig av hva den behandlingen inneholder. Ellers kan jeg ikke tenke meg noen innvendinger.
Men om de er malt så er jo risikoen med dette minimal.
Takk for deres synspunkter! Hva tenker du det er som skal skje med overflatebehandlingen når det er overmalt? Jeg selv som veldig uinnvidd i hva overflatebehandlingen kan påvirke får meg likevel spontant til å føle at når det ligger to lag maling over så burde det jo ha "pakket" inn grunnbehandlingen slik at denne ikke burde avgi kjemikalier? Som sagt, ikke sakkyndig men en tanke jeg har
Takk for deres synspunkter! Hva tenker du deg det er som skal skje med overflatebehandlingen når det er overmalt? Jeg selv som veldig uinnsatt i hva overflatebehandlingen kan påvirke får meg likevel spontant til å føle at når det ligger to lag maling over så burde det jo ha "pakket inn" grunnbehandlingen slik at denne ikke burde avgi kjemikalier? Som sagt, ikke sakkyndig, men en tanke jeg har
Kjemikaliene beskyttes mot å løses opp av fukt og at barn slikker på treet, men det beskytter ikke mot fordampning. Men på den andre siden vil man jo ikke at kjemikaliene skal fordampe da de i så fall ikke gjør noen nytte. Derfor skjer dette i veldig liten grad. Den som har fyrt med impregnert trevirke (ved uhell) merker jo at det riktignok lukter litt, men ikke særlig mye. Impregneringen pleier å være kobberbasert og er derfor giftig, men det er ikke store mengder som kommer til å slippe ut i luften. Men det kommer naturligvis an på hvor det monteres.
Jeg har impregnert virke i stenderverket på min vinterglassfasade (bygget av snekker), et rom som kan bli rundt 60 grader varmt om jeg ikke ventilerer det. Jeg har dog ikke merket noen lukt der. Har også impregnert virke i veggene og gulvet på min forstue (ombygd fra forstukvist av snekker). Heller ikke der merkes noe lukt.
Utover hva som er inkludert i "trykkimpregneringen" så kan også malingen være en grunn til å ikke montere innendørs. Man kan jo tillate større utslipp i utendørsmaling. Vet ikke om det fortsatt finnes muggmiddel i utendørsmalinger, i så fall kan det også være ubehagelig innendørs.
Vi så også litt på Lundbergs men ble forskrekket over prisen, de tar virkelig godt betalt. Likte heller ikke at noen ting var MDF, ville gjerne ha furu i vårt 20-tallshus. Vi bestilte ubehandlet materiale fra Nordingrå trä og det ble ganske mye billigere.
Takk for deres synspunkter! Hva tenker du kan skje med overflatebehandlingen når det er overmalt? Jeg som er veldig uvitende om hva overflatebehandlingen kan påvirke, føler likevel spontant at når det ligger to lag med maling over, burde det jo ha "pakket inn" grunnbehandlingen, så denne ikke burde avgi kjemikalier? Som sagt, ikke sakkyndig, men en tanke jeg har
avhengig av produsenten kan det finnes krom, arsenikk, kobbersalter. finnes også med tilsatt formaldehyd.( dog er formaldehyd naturlig forekommende i alle tre produkter.)
Nei det gjør den ikke. Impregnert treverk inneholder kobbersalter. Kobber er et nødvendig mineral som man må få i seg. Ikke i alt for høye mengder. Men det er ikke flyktig. Så det finnes ingen risiko for at du får i deg skadelige mengder.
Historisk har andre stoffer med helsefarlige effekter blitt brukt. Men det var ikke hva spørsmålet handlet om.
Nei, det gjør den ikke. Impregnert virke inneholder kobbersalter. Kobber er et nødvendig mineral som man må få i seg. Ikke i alt for høye mengder. Men det er ikke flyktig. Så det er ingen risiko for at du får i deg skadelige mengder.
Historisk har andre stoffer med helsefarlige effekter blitt brukt. Men det var ikke det spørsmålet handlet om.
men med et forhøyet inntak påvirker det mage-tarmkanalen akutt, med kraftige oppkast og diaré.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.