Som overskriften antyder er spørsmålet mitt om jeg tør kutte sålen for å dermed kunne få ned elkabelen til et "bedre" nivå? Kabelen går som det kan ses gjennom en døråpning.
Kabelen er matningen til sentralen i huset. Har tenkt å isolere og legge gulvvarme i den nye platen som skal støpes. Føles som om det ville bli enklere om jeg fikk ned kabelen under sålen.
Selvfølgelig er ellers alternativet å kontakte Vattenfall for å få hjelp til å koble fra kabelen, dra hjem den og legge den der jeg vil ha den, men det ville vært fint om vi slapp det føler jeg.
Kabelen jeg mener er den kabelen som fortsetter inn i sementrøret. Det du kanskje tror er en kabel, er innkommende vannledning, den skal naturligvis byttes.S DanielF skrev:
Naturligvis skal jeg prøve å unngå å kappe strømkabelen
Du tror altså ikke at det er noen fare? Sålen burde vel ikke være bærende i døråpningen? Jeg har støttegyst under sålen ved sidene av døren. Alt fyllmateriale er sand, på visse steder har sanden sunket slik at sålen ikke er i kontakt. Min plan er å støpe igjen "snittet" om jeg velger den veien.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Sulens primære funksjon pleier å være å utgjøre grunn for en vegg som åpenbart ikke finnes lenger. Den kan være armert, men det er ikke helt sikkert.
Den er armert. Veggen tar jo til på hver side av døråpningen.J justusandersson skrev:
Men da kan jeg kanskje til og med kutte bort hele delen av sulen i døråpningen? Det ville jo vært det aller beste.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Løft blikket litt slik at du ser at du ikke forårsaker et annet problem om du kutter sålen. Det er litt vanskelig for oss utenforstående å vurdere det. Generelt sett skal man ikke skrape under såler, spesielt ikke om de hviler direkte på leire. Man risikerer å svekke fundamentet. Før i tiden ble såler alltid støpt på uskrapet mark. Vil du være på den sikre siden kutter du sålen, flytter kabelen, skjøter sammen armeringen og støper tilbake.
Tja, det er vel ganske usannsynlig at det er drag eller trykkrefter i den der "sula"-bjelken, så har den støtte underfra (så den ikke vipper) så burde det vel ikke bli noen konsekvenser av å kappe bort en bit ved døråpningen.
Men nå er jeg ikke så veldig konstruksjonskyndig, spesielt når det gjelder eldre hus, så vent gjerne på noen flere som mener som meg.
Men min mening er i alle fall at den trolig tar noen slags last som hindrer at man kapper av en liten bit der.
Men nå er jeg ikke så veldig konstruksjonskyndig, spesielt når det gjelder eldre hus, så vent gjerne på noen flere som mener som meg.
Men min mening er i alle fall at den trolig tar noen slags last som hindrer at man kapper av en liten bit der.
Altså den sålen er jo bare en støperest fra når man støpte sålen for veggen. Den fungerte som støtte for terskelen på det meste. Bare fordi man valgte å ha en dør der og ikke vegg betydde ikke at de tok seg bryet med å bryte støpingen der. Det var trolig enklere å trekke armeringen videre forbi døråpningen og støpe forbi døren. Alle døråpninger i mitt hus har en såle under seg.
Jordmasser holder sålen på plass, det ligger ingen sidekrefter på sålen, derimot skal man være varsom om man skal kappe over døren da det ofte ligger bjelker som holder huset sammen.
Pigge/kap, just do it.
Jordmasser holder sålen på plass, det ligger ingen sidekrefter på sålen, derimot skal man være varsom om man skal kappe over døren da det ofte ligger bjelker som holder huset sammen.
Pigge/kap, just do it.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fullt så lettsindig ville jeg ikke sett det. Den har hjulpet med å stabilisere veggen, noe som kunne vært viktig om døråpningen var nær veggslutten. Dette vurderer TS best selv. Man må helst være på stedet for å se helheten.S DanielF skrev:
Ingenting vil skje om han kutter den, legger ned kabelen og støper en plate i rommet.J justusandersson skrev:
Men for dere som både vil ha livrem og bukseseler kan jo ta et par skikkelige flatjern og forankre det på begge sider av døråpningen, på hver side av veggen rett over kabelen med gjengestenger gjennom veggene. Bile/kutt bort sålen, legg ned kabelen, støp en ny såle med ny armering, fjern flatjernet.
Det er korrekt oppfattet. Det man ser fram til høyre er et betonggulv som delvis har blitt saget og pigget bort. Hvordan jeg skulle kunne gjøre dette på annen måte når jeg skal bytte vann og avløp forstår jeg ikke.S DanielF skrev:
Har passet meg for å grave lavere enn sålen. Jeg har også støpt på flere steder der jeg har ment at materialet under sålen har sunket unna. Hadde jeg ikke vært forsiktig eller tenkt meg om, hadde jeg ikke stilt spørsmålet angående sålen gjennom døråpningen fra begynnelsen
Men er takknemlig for alle tanker og svar jeg får.