Fant en "tegning" på en ferdig carport og prøvde å regne ut hva den ville koste om jeg selv kjøpte materialene. Siden dimensjonene ikke er helt hva jeg er vant med, tenker jeg på hvordan man kan omgjøre dem. De har for eksempel stolper på 120x120 mm. Det nærmeste jeg kommer hos f.eks. byggmax er 120x45. Kan man ta to slike sammen skrudd i stedet? Eller limtrestolper på 115x115?

Som tverrligger har de en dimensjon på 60x160.. er 170x45 sammenlignbart?

Takbjelkene er 120x160. her har jeg vanskelig for å finne alternativer? hva kan man bruke?

Takåsen er 60x160.. igjen 170x45?

Tenk jeg helt feil?

Jeg hadde kjørt 2 x 45*120 Og 45x170.
Det er høyden på bjelker som er viktig. Jeg kjenner ikke til konstruksjonen, men det er jo alltid bra å stive av bjelker i midten mot knekk i sidelengs.

Styrken er proporsjonal mot b*h^3 så øker du høyden øker det styrken betydelig i forhold til bredden.

Lettere hvis man fikk se tegningen... og visste hvor store spennvidder vi snakker om.

Tegning av en carport med målinger inkludert, viser både front- og sideperspektiv med vinkel på taket og strukturelle detaljer.

Legger ved den ene, det er to helt forskjellige modeller jeg har sett på men begge har samme mål på sine ferdigkappede deler.

Jeg ville plassert noe diagonalt forsterkende

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.