83.625 lest ·
8 svar
84k lest
8 svar
Tommelregler valmet verandatak/inngangsparti
Jeg sitter og skisser på en veranda/farstukvist med valmet tak.
Har sett en del på google angående hip beam, hip porch osv for å få tips, finnes mye mer lesning da, synes rent spontant at det ser ganske komplisert ut, det blir mange vinkler
men mange har jo hjelpemidler...
Uansett, mine spørsmål dreier seg om estetikken.
En bekjent, snekker/bygningsarbeider (med eget firma, men pensjonist fra og med i år) mente at man skulle gå like langt inn på sidene som taket strekker seg ut fremover.
Så, skal man gjøre slik, eller skal man ha samme vinkel til sidene som utover? Hvis man skal ha samme vinkel på begge helningene, hva anbefales? Tanken er at det skal være metall på, så minste takhelning for tegl er ikke et krav, men hva som ser best ut?
Jeg er åpen for motspørsmål og forslag.
/O
Har sett en del på google angående hip beam, hip porch osv for å få tips, finnes mye mer lesning da, synes rent spontant at det ser ganske komplisert ut, det blir mange vinkler
Uansett, mine spørsmål dreier seg om estetikken.
En bekjent, snekker/bygningsarbeider (med eget firma, men pensjonist fra og med i år) mente at man skulle gå like langt inn på sidene som taket strekker seg ut fremover.
Så, skal man gjøre slik, eller skal man ha samme vinkel til sidene som utover? Hvis man skal ha samme vinkel på begge helningene, hva anbefales? Tanken er at det skal være metall på, så minste takhelning for tegl er ikke et krav, men hva som ser best ut?
Jeg er åpen for motspørsmål og forslag.
/O
Hvor stort blir det?
Hvilken takvinkel har du tenkt deg?
Hvilken takvinkel har du tenkt deg?
Rett trøtt etter dagen, så nå vet jeg ikke lenger om jeg har kommet til innsikt... 
Enk Prosjektet:
Verandaen blir ca. 4m bred og 1,6m dyp, skal sitte på et symmetrisk hus, enkel dør à 1m og 6/13 vinduer ett på hver side av døren.
Aluzink, hvite snekkerier.
Enk Prosjektet:
Verandaen blir ca. 4m bred og 1,6m dyp, skal sitte på et symmetrisk hus, enkel dør à 1m og 6/13 vinduer ett på hver side av døren.
Aluzink, hvite snekkerier.
Hvor stor takutstikk har du tenkt?
Takvinkel på eksisterende hus?
Bilde av eksisterende hus?
Takvinkel på eksisterende hus?
Bilde av eksisterende hus?
Hva morsomt JOW - også her skisseres det på en veranda. Min skal sitte på kortsiden av huset som er 6,60 m, og jeg skal prøve å få verandaen så dyp som mulig uten at estetikken blir altfor lidende. Ønsket er å få til en dybde på 3,80-4,00 m. Mitt valg av tak kommer fra følelsen "amerikansk veranda" og jeg skal prøve å få til et såkalt hipped roof-tak.
Ta gjerne en titt på tråden her på Byggahus.se: http://www.byggahus.se/forum/altan-...kans-veranda-som-inspiration.html#post1286947
Jeg følger ditt prosjekt med spenning. / Mittbygg
Ta gjerne en titt på tråden her på Byggahus.se: http://www.byggahus.se/forum/altan-...kans-veranda-som-inspiration.html#post1286947
Jeg følger ditt prosjekt med spenning. / Mittbygg
Ja, dette skal jo være over hovedinngangen så og si, men det er også planer om å ha en like løsning (bare andre mål, større) over verandaen.
Sitter og kjemper med å få til "hip rafter" på en bra måte i mitt cad....
Tenkte at, jeg nå på kveldene kan lage tegning så er det bare å kappe i orden og montere deretter når det blir tid for det, da slipper man å fundere på alle vinklene da....
Sitter og kjemper med å få til "hip rafter" på en bra måte i mitt cad....
Tenkte at, jeg nå på kveldene kan lage tegning så er det bare å kappe i orden og montere deretter når det blir tid for det, da slipper man å fundere på alle vinklene da....
Det skal bli veldig interessant å følge, legg gjerne ut et cad-bilde når du begynner å få fasong på det hele. Jeg installerte cad i går men ga opp ganske raskt da det var for avansert for meg. Det får bli blyant og papir som vanligJOW skrev:Ja, dette skal jo være over hovedinngangen så å si, men det er også planer om å ha lik løsning (bare andre mål, større) over verandaen.
Sitter og kjemper med å få til "hip rafter" på en god måte i mitt cad....
Tenkte at, jeg nå på kvelder kan lage tegning så er det bare å kappe i orden og montere når det blir dags for det, da slipper man å fundere på alle vinkler da....
Jeg vedlegger et bilde av et tak som ligger nærmest det jeg selv har tenkt.
Vennligst
Klikk her for å svare