Hei
Kan noen hjelpe meg med å tyde det som er innringet på vedlagt tegning/bilde?

Hva betyr 45x195 T20 mellom hver takstol? Jeg forstår målene, men ikke "mellom hver takstol".

Hva innebærer "stolpe i vegg"? Jeg gjetter at det er en slags forsterkning?

Så disse veggbåndene... 45x120 på lavkant og deretter høykant hva er det for veggbånd? (Jeg er helt novise når det kommer til byggteknikk dog)

Mitt hus er bygget i 1980 og jeg trodde hele husstammen min besto av 45x95 reglar typ. Men det er kanskje bare innerveggene som har de målene? Husstammen består kanskje av 45x120? Jeg kan vedlegge ytterligere tegninger hvis ønskelig.

• Byggetegning med mål 45x195 T20 mellom takstoler og notater om stolpe i vegg og veggbånd, med elementer innesirklet i rødt.
R roband915 skrev:
Hva betyr 45x195 T20 mellom hver takstol? Jeg forstår målene men ikke "mellom hver takstol".
Takstolene sitter 120 cm fra hverandre så for å få ned avstanden til 60 cm har man satt en ekstra regel mellom hver takstol til å for eksempel feste innertaket i.

45x95 er for spinkelt til å bygge bærende deler av.

Bukker og neier for hjelpen. Noen som har noe forslag på de øvrige spørsmålene? Stolpe i vegg samt båndene?

R roband915 skrev:
45x120 på lågkant o sen högkant vad är det för väggband?
Det er hammarband och bärlina.
Den på høy kant (bärlina) tar opp vertikal last fra takstolene og den liggende (hammarband) tar opp horisontale krefter så ikke veggene trykkes utåt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband

Sist redigert:
Må måtte innlede med at en viss grunnleggende kunnskap er bra å besitte om du er den eneste som skal bygge huset. Ellers anbefaler jeg sterkt å ta inn hjelp. Innefestingsmetode er et eksempel som er minst like viktig som dimensjonering men som sjelden alle kan.

T20 er en form for styrkeklasse(gammel) kjøp i trelastklasse c24 så er du safe.
Stolpene er rett og slett for å ta ned de kreftene som kommer på Limtrebjelken. 2stk 45x95 sammen skruet vs 2stk 45x120 på den i midten.

Samtlige yttervegger bygges i 45x120. Normale med 1stk stående 45x120 innfelt og 1stk liggende 45x120.
Over vinduer og dører stiller du to stykker istedenfor.

• Ramme av trebjelker ved et byggeprosjekt, med et svart tak i bakgrunnen og trær langt unna. En dør kan sees på veggen til høyre.
  • Byggramme av tre med stolper foran en dør, delvis ferdig under konstruksjon. Underlag av asfalt takpapp synlig i bakgrunnen.
Jeg kan nesten love alle som leser denne tråden at noe hus kommer jeg aldri til å bygge :) Tegne i 3D derimot, er jeg bedre på, og min tanke var å tegne opp huset så nøyaktig jeg kan i hensikt å samtidig forsøke å lære litt om hvordan et hus bygges. Eller i det minste hvordan mitt hus ser ut. All hjelp er uvurderlig skal jeg tilføye, så stor takk!

R roband915 skrev:
Mitt hus er bygd 1980 og jeg trodde hele huset besto av 45x95 reglar typ. Men det er kanskje bare innvendige vegger som har de målene? Husstommen kanskje består av 45x120? Jeg kan legge ved ytterligere tegninger om ønskelig.
Ofte har man tykkere yttervegger enn innvendige vegger, og med tanke på at tegningen sier en 45x120 på lav kant og en på høy kant, så ser det ut til at du har 45x120 som ytterveggsstamme. Det hadde dog ikke vært umulig at du hadde hatt 45x95 også i ytterveggene, siden det er et gammelt hus. Mitt hus er en vinterisolert sommerhytte fra 1971, og veggstammene er 56 mm med en fribærende lengde (avstand mellom de to langveggene) på 6 meter, så det går an å bygge med tynnere treverk, men det er det nok ingen som gjør i dag. Vet ikke engang om det er mulig hvis man skal oppfylle alle energikrav osv.

Jeg har litt vanskelig for å finne noe på tegningene om hvordan gulvet er bygget opp. Gulvet i første etasje (Det er et toetasjes hus) er vel ikke lagt direkte på betongplaten tenker jeg. Jeg gjetter at man legger med stående bjelker på en eller annen måte og deretter legger isolasjon for å så avslutte med det som kalles for gulvspon (Sponplate typ?)?

Eller er det jeg som ikke kan tyde tegningen igjen?

• Arkitekttegning som viser en detaljert seksjon av en vegg og gulv, inkludert materiallag som spongulv, isolering og betong over en grunnplate.
R roband915 skrev:
Jeg har litt vanskelig for å finne noe på tegningene om hvordan gulvet er bygget opp. Gulvet i første etasje (Det er et toetasjes hus) er vel ikke lagt rett på betongplaten tenker jeg. Jeg gjetter at man regelmessig med stående regler på noen måte og så legger isolasjon for å deretter avslutte med det som kalles for gulvspon (Sponplate typ?)?

Eller er det jeg som ikke kan tyde tegningen igjen?
Vanskelig å se hva det står ved gulvet men jeg tolker det som at det finnes noe mellom platen og sponplatene som er 60cm høyt. Ikke sikker på det dog.

Når det gjelder veggene så ser det ut til at du har en stamme av 45x95 og 45x70 utenpå det. Jeg mistenker at det er forskjøvede veggregler for å redusere kuldebroer.

Hmm spennende. Tolker jeg det riktig som at regelen 45x95 er stående men 45x70 regelen er liggende? Eller er de begge stående og de er helt enkelt bare satt sammen?

R roband915 skrev:
Hmm spennende. Tolker jeg det riktig som at regelen 45x95 er stående men 45x70 regelen er liggende? Eller er de begge stående og de er helt enkelt bare satt sammen?
Ser på telefonen så det er vanskelig å si, men jeg synes det ser ut som at begge er stående. Forhåpentligvis er de ikke satt sammen med hverandre men er forskjøvet slik at 70-reglene står med cc 60 cm og at også 95-reglene gjør det, men om du ser mot veggen så står de med for eksempel cc 30 cm da du vil se annenhver 70 og annenhver 95.

Min respekt for dere som kan bygge blir bare større og større. Min husstamme begynner mer å se ut som en smått strukturert plukkelek så vi skal være glade for at det bare er i 3D :)

Har syll og hammarband alltid samme dimensjon? I mitt tilfelle for eksempel, ser det ut som jeg har en stamme basert på 45x95 samt 45x70, men samtidig har jeg hammarband med dimensjon 45x120. Kan dette stemme?

Og ifølge vedlagte bilde så har jeg to stendere (antagelig 45x120) stående på hverandre (!). Dette over åpninger og vinduer gjetter jeg. Bygger man på denne måten?

• Bygningsteknisk tegning av et hus, viser vegg- og takelementer med detaljer om dimensjoner, inkludert 45x120 reglar. To deler er markert med røde sirkler.
R roband915 skrev:
Min husstamme begynner mer å se ut som et smått strukturert plukkespill så vi skal være glade at det bare er i 3D
Ja, det ser litt ut som et strukturert plukkespill til alt er ferdig :)
Byggingen av en trekonstruksjon i en hage, viser uferdige veggrammer med en blå presenning på bakken. En person i refleksjakke jobber. Uferdig garasje med treramme under bygging, omgitt av verktøy og materialer, utendørs omgivelser, stiger og en sag vises foran strukturen. Rødt og blått uisolert garasje med bølgetak og stige ved siden. Omgitt av trær og grus, med en henger dekket av blå presenning i forgrunnen.

R roband915 skrev:
Har svill og toppsvill alltid samme dimensjon? I mitt tilfelle, for eksempel, ser jeg ut til å ha en stamme basert på 45x95 samt 45x70, men samtidig har jeg toppsvill med dimensjon 45x120. Kan dette stemme?
Nå er jeg selvlært hjemmefikser, men jeg skulle tro at man i prinsippet alltid har samme mål på toppsvill og svill hvis det er bygget som ditt hus da det nok er enklest om hele stammen har samme mål på samme del av veggen.
På denne tegningen ser du ut til å ha 45x70+45x120 i veggene mens forrige tegning så ut til å ha 45x70+45x95 i veggene for å forvirre enda mer.
Den ene tegningen er fra -77 og den andre fra -80 så jeg har fire gjetninger avhengig av om alt ble bygget samtidig og om det er én- eller toetasjes hus.
Alt 1. Tegningen fra -77 er fra en forhåndserklæring eller lignende men huset ble ikke bygget før -80 og da hadde de rukket å endre visse deler av huset
Alt 2. Første etasje ble bygget -77 og andre etasje ble bygget -80. Da kan første etasje ha blitt bygget med 45x70+45x95 og andre etasje ble bygget med 45x70+45x120 da den antagelig hviler på deler av de gamle takstolene.
Alt 3. Den første delen av huset ble bygget -77 med 45x70+45x95 i veggene og deretter ble huset utvidet -80 med 45x70+45x120 i veggene
Alt 4. Ulike vegger i huset er bygget ulikt tykke slik at en yttervegg kan være 45x70+45x95 mens en annen er 45x70+45x120. Antakelig bør da langveggene som takstolene hviler på være 45x70+45x120 og resten 45x70+45x95

R roband915 skrev:
Og ifølge vedlagt bilde så har jeg to stolper (antakelig 45x120) stående på hverandre(!). Dette over åpninger og vinduer gjetter jeg. Bygger man på denne måten?
Jeg har bare bygget mitt "garasje" og der har jeg ikke gjort det, men derimot har jeg en innfelt bærebjelke under toppsvillen for å bedre fordele vekten fra takstolene over hele veggen. Garasjen min er dessuten uisolert med bølgeblikkstak så det ligner mer på en låve i byggemåten. Men bygger man større og tyngre konstruksjoner så ville det ikke forundre meg om man har to stolper på høykant oppå hverandre over dører og vinduer da det handler om helt andre laster enn i mitt tilfelle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.