Hei,

Jeg har en tegning (se de 2 bildene) som jeg trenger hjelp til å tolke.
I dag har jeg et innertak med gipsplater som er spikret på en form for bekledning (rett ord?) med cc300.
Jeg hadde tenkt å lekte ned (senke) innertaket og tenkte at det er nok best å finne takstolene til feste sånn at mitt nye innertak ikke risikerer å falle ned.
Taket er et lavt skrånende "flatt tak".

Men jeg forstår ikke helt hvordan "snitt takstol" ser ut i virkeligheten.
Som jeg tolker det:
Hvis jeg ser rett opp på mitt innertak, så skal jeg altså se 2 stk lekter med en plywoodplate mellom disse "nærmest mitt hode" akkurat bak gipsplaten.
Plywoodplaten går deretter rett opp til neste par lekter og man kanskje kunne si at den fungerer som en skillevegg mellom hver takstol?

Ser jeg på bildet som angir "snitt takstol" så sier det 2 stk 45x95mm + 2 stk 7mm. Men totalt 51?

Ved siden av denne finnes "snitt bjelke A" som jeg dessverre ikke fikk med på bildet innser jeg nå.
Den angir 3x22mm + 4 stk 7mm og totalt 94, hvilket stemmer, så jeg mistenker at det står feil i "snitt takstol".

Kort sagt, har jeg "rett" i hvordan det ser ut hvis jeg ser "rett opp" at det rimeligvis burde være 2 stk lekter som jeg kan feste mitt nye tak i?

Kort kanskje unødvendig info:
Jeg skal feste 3 stk 45x145 i takstolene (langs) som jeg deretter fester 11 stk 45x45 lekter på "tvers".
Det skal inn isolasjon ved alle hjørner og egentlig ikke så mye vekt bortsett fra litt MDF på noen velvalgte steder. Resten vil være stoff som skjuler taket.
Egentlig kanskje jeg bare burde droppe de brede lekterne og feste 45x45 lekterne i veggene og deretter ha festepunktet i taket med stålbånd eller hva det nå heter.
Tips?
Planskisse som viser tverrsnitt av takstol med 2 stk 45x95 mm treverk og 7 mm kryssfiner, samt angivelser av mål og avstander. Ritning med angivna mått och sektioner av takbalkar i olika dimensioner, med markerade linjer och texten "FASTA".

Takstolene er en form for I-bjelker hvor livhøyden varierer mellom 300 og 440 mm for å skape litt fall på taket. Det som kalles for bjelke er en lignende litt kraftigere konstruksjon som vel antagelig finnes som bærelinje på tvers et eller annet sted. Takstolene og bjelken er montert stående, ellers har de ikke så mye bæreevne.

Det går fint å feste inn tre i takstolens underside. Derimot er jeg litt tvilsom til din undertakskonstruksjon. 45x45 treverk kan ikke ha særlig store avstander mellom innfestingspunktene selv om de bare er svakt belastet. Overhodet er det ikke hensiktsmessig å bruke treverk med kvadratisk tverrsnitt i horisontale bærende konstruksjoner. Man utnytter materialet bedre hvis det er smalere og høyere. Lag en målsatt principskisse på hvordan du ser for deg undertaket, så kan du få mer konkret hjelp.

J justusandersson skrev:
Derimot er jeg litt tvilende til undertakskonstruksjonen din. 45x45 virke kan ikke ha særlig store avstander mellom innfestningspunktene selv om de bare er svakt belastet. Overhodet er det ikke passende å bruke virke med kvadratisk tverrsnitt i horisontale bærverk. Man utnytter materialet bedre om det er smalere og høyere. Lag en målsatt principskisse på hvordan du tenker deg undertaket, så kan du få mer konkret hjelp.
Takk for svaret!
Lagde en grovskisse. Grunnen til 45x45 bjelkene er egentlig fordi det eneste jeg skal henge av vekt er 3 remser MDF (ca 20x200x 5900mm) samt 1 MDF plate som kommer til å ha en boks for min projektor. Ute i vegg/tak kanter vil det være isolasjon (190x400x5900 dvs langs med veggen).
Det skal helst være så åpent som mulig da jeg, avhengig av rommets akustikk (biorom), vil kunne sette inn diffusorer eller mer demping. Alt vil bli skjult av stoff. Dvs, det er veldig lette ting som vil henges (festes) opp i selve bærverket. Trengs det noe mer så fester jeg det i takstolene med flere festepunkter.

Edit: Jeg tenkte å ha 3 stk. bærende bjelker (45x145) og 11 stk. sekundære (45x45) lekter slik at det blir et CC på 60cm

Jeg er definitivt ingen proff, så all input er ønskelig!
Grovskisse over bæreverk for hjemmekino, viser målinger og plassering av balkar, lettbjelker og isolasjon. Skrevet med blått blekk på papir.

Det som er interessant er både avstanden mellom festepunktene for dine 45x45-reglar, og hvordan de belastes og hvor. Det trengs ikke mye for at 45x45-reglene skal begynne å sige mellom festepunktene.

J justusandersson skrev:
Det som er interessant er dels avstanden mellom innfestingspunktene for dine 45x45 lekter, dels hvordan de belastes og hvor. Det trengs ikke mye for at 45x45 lekterne begynner å sige mellom innfestingspunktene.
Jeg forstår.
Siden takbjelkene går hver 1,2m blir festepunktene for 45x145 jo det langs med langveggen. Så blir det jo delt på bredden av rommet.
I dag sitter det jo en form for planke (glespanel?) med cc300 tverrgående takbjelkene som gipsen er festet i. Jeg kunne feste mine 45x45 lekter i disse ved hjelp av montasjebånd eller noen vinkelbeslag for "av vekslings" om det nå er riktig term. Jeg tenkte at 45x45 lekterne skulle agere stivere enn eks. 28x70 glespanel.
Men da kanskje jeg får ta og redusere CC avstanden på 45 lekterne til 450. Da burde det vel være ganske holdbart og ikke svikte i det hele tatt om jeg i fremtiden bestemmer meg for å ha mer MDF eller gips.

Det er ikke c/c avstanden mellom 45x45 lektene som er interessant, men avstanden mellom deres festepunkter. En 28x70 som er stilt på høykant og som inneholder like mye materiale som 45x45 er betydelig stivere mot nedbøy. For 45x45 som tar opp også en liten last er 1,2 meter mellom festepunktene for langt. Med tiden kan den bli tydelig bølgete, spesielt hvis den er av dårlig virkes-kvalitet (noe de fleste 45x45 er).

J justusandersson skrev:
Det er ikke c/c avstanden mellom 45x45 lektene som er interessant, men avstanden mellom deres festepunkter. En 28x70 som er stilt på høykant og som inneholder like mye materiale som 45x45 er betydelig stivere mot nedbøyning. For 45x45 som tar opp også en liten last er 1,2 meter mellom festepunktene for langt. Med tiden kan den bli tydelig bølgeformet, spesielt hvis den er av dårlig virkesklasse (som de fleste 45x45 er).
Har du noe forslag til hva jeg bør gjøre?

Jeg vil helst ha trelekter.
Kanskje bytte ut mine primærlekter mot 45x120 og da sekundære mot 45x70. Begge stående på høykant. Og samtidig kanskje legge til en primær lekt til som ytterligere festepunkter.

S Sintei skrev:
Kanskje bytte ut mine primær lekter mot 45x120 og da sekundære mot 45x70. Begge stående på høykant.
Det tror jeg blir bedre. De senere trenger nødvendigvis ikke være 45 mm tykke, kan være rundt 30 mm med bra resultat.

• Liker
Sintei
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.