Hei

Vi har bygget nytt og monteringen av vindusfôringer og vinduskarmer er en ren katastrofe. Siden alle vinduer er like dårlige, ble det skrevet et generelt punkt på sluttkontrollen angående alle vinduer. Nå når det skal utbedres, ønsker entreprenøren å unnta visse vinduer med henvisning til at de oppfyller normen, men han kan ikke svare på hva det innebærer nøyaktig. En vill gjetning er at han rett og slett ikke har lyst til å "rydde" etter håndverkernes dårlige arbeid.

Er det noen som har peiling på om det finnes noen generelle toleransekrav å støtte seg til, f.eks. hus.-ama, når det gjelder sprekker og skjev montering.

Sender med noen bilder av hvordan våre vinduer ser ut.

• Ujevn montering av fönstersmyg med synlig sprekk mellom rammen og veggen, indikerer dårlig håndverksmessig utførelse i et nybygg.
  • Sprekk mellom fönstersmyg og fönsterbänk i et vindu med feilmontering, viser en skjev kant.
  • Ujevn montering av vinduskarm med synlig spalte mellom karm og vindusbord. Ujevnhetene påpekes i sammenheng med sluttsyningen av nybygg.
  • Ujevnt montert vindussmyg med tydelig gap mot veggen i et nytt hus.
Ojoj.

Er det sånne Klantverkere som har vært i farten? Aldri i livet jeg ville godkjent det minste glippe. Det der ser jo ikke klokt ut!

Har de ikke engang en vettig Kap og Geringssag eller kjører de med Best Tools?

Hva kostet huset?

Min dårligste verktøy kapper ikke så skjevt engang. Det der handler om at man ikke har trukket sammen smygarna ser det ut som. Rent juks med andre ord. Enten fikse det eller så ingen betaling.

Dessuten feilmontert.

det der ser jo kjedelig ut.

Jeg gjetter at de vinduene som leverandøren vil unnta fra "renovering" er de som har sprekken inn mot vinduet. De løser han nemlig raskt med litt mykfug....

Hei

Foringene er ferdig kappet allerede ved husleveransen, og ifølge snekkerne har de ikke kappet en eneste. Når foringene og vindusbrettene er satt på plass, har de brukt monteringslim og bare trykket dem på plass uten å bry seg om å sjekke at de er vinkelrette mot vinduet. Den eneste forklaringen snekkerne har klart å gi på resultatet, er at "stenderne/underlaget må ha vært skjevt fra fabrikken"!!!

Dårlig forklaring synes jeg.

Er det snekkere eller Lego-byggere som bygger huset?

Tja, om det altså er et fabrikkprodusert hus, og opplegget altså er at smyggene skal være ferdige til å feste mot nisjens innsider uten videre tilpasning - da er det rimeligvis enten som snekkerne sier (at det er noe skjevt i selve nisjen) eller også er vinduene slurvete montert.

For om de to øverste bildene viser hvert sitt hjørne av samme vindu, så er det akkurat sånn det ville bli om vinduskarmen ikke var parallell med veggens innside (karmens venstreside sitter noe lenger inn mot rommet enn høyresiden). Da blir ikke nisjens innsider vinkelrette mot vinduet, og det blir heller ikke smygen om den limes tett mot underlaget.

Det nedre venstre bildet tyder på at enten heller vindusbenken eller så er ikke vinduskarmen loddrett montert.

Det er klart at du ikke skal godta dette, men har du en totalentreprenør for alt sammen? Hvis ikke kan det kanskje bli krangel om hvem sin feil det er. Jeg ville tatt vater og vinkelhake og sjekket hva som faktisk er feil, om vinduene sitter riktig rett for eksempel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.