Ifølge HusAMA er toleransen at veggen kan helle 5% av høyden om jeg ikke husker feil... Gulvet avhenger egentlig... Underlaget skal være +-3 mm /2 meter ifølge AMA M kapitlet tror det er MB for keramiske fliser. Så hvordan toleransen er på overflaten en annen sak... Kan tenke meg at det dreier seg om +- 1 mm et sted...
Alltid kjedelig når disse problemene dukker opp, og at kjøperen skal bruke mye tid og bekymring på sin fremtidige bolig. En entreprise av denne typen skal være fagmessig utført og følge Hus AMA som mr Z nevner. En vegg som luter...tja sier de som kontrollerer, har det noen større betydning synes de!! Fliser som ikke linjerer - ja det kan ikke jeg hjelpe sier gulvleggeren, det er betong- platen som ikke er jevn! Og slik kan det holde på i det uendelige når man har fått inn personer i byggingen, som burde holde på med noe annet. Jeg synes du burde gå varsomt frem her, og snakke med den du har skrevet kontrakt med og den kvalitetsansvarlige, og formidle din skuffelse og bekymring. Og at du forutsetter at de retter opp feilene. Om du i denne situasjonen truer med å holde tilbake den siste utbetalingen, da kan du regne med at karene forlater arbeidsplassen, og så står du der. Om de ikke vil eller kan rette opp feilene, har du rett og plikt (byggfelsförs) til å holde tilbake så mye penger som du verdsetter mangel og feil til. Du kan også nå ringe til selskapet som er ansvarlig for byggfeilforsikringen, og stille spørsmål om hvordan du skal gå frem, alt for å få saken dokumentert.
Vil også legge til; ta de svarene du får fra forsikringsselskapet med en klype salt, for de ligger på samme nivå som gulvleggeren. Om det blir en tvist for at du holder tilbake 100.000 for mangel og feil, vil selskapet at du sender over pengene til dem, for at de så skal porsjonere ut 12.000 til deg som plaster på såret for at du tvinges til å leve med feilene, 30.000 betaler man ut til byggmesteren for dennes krav på 100.000, de øvrige 58.000 beholder selskapet ;D. det finnes ingenting som tvinger deg til å bruke forsikringen, og det trenger du ikke gjøre om du holder tilbake pengene.
Vil også legge til; ta de svarene du får fra forsikringsselskapet med en klype salt, for de ligger på samme nivå som gulvleggeren. Om det blir en tvist for at du holder tilbake 100.000 for mangel og feil, vil selskapet at du sender over pengene til dem, for at de så skal porsjonere ut 12.000 til deg som plaster på såret for at du tvinges til å leve med feilene, 30.000 betaler man ut til byggmesteren for dennes krav på 100.000, de øvrige 58.000 beholder selskapet ;D. det finnes ingenting som tvinger deg til å bruke forsikringen, og det trenger du ikke gjøre om du holder tilbake pengene.
om man ikke finner HusAMA på biblioteket, kan man be kommunens byggavdeling om hjelp. Det går an å spørre noen på byggavd. om veggers helling eller å få se i boken selv. Kommunens personale stiller alltid opp for å hjelpe kommuninnvånerne, det er jo de sistnevnte som gir næring til de førstnevnte

Klikk her for å svare