Har engasjert byggefirma for renovering av kjøkken.

Blant annet oppsetting av ny vegg (regel, osb, gips), bygging av ventilasjonskanal tett inntil taket (viften skulle flyttes i sideveis retning) og montering av benkeskap pluss benkeplate (ca 4 m lang). Flislegging skulle vi selv ta oss av.

Sluttbefaring, og vi sier ok siden alt ser bra ut visuelt. Vi kontrollmåler ingenting, ettersom vi antar at vi har kjøpt tjenester som beskrevet ovenfor.

Skal til å legge fliser (området mellom benkeplaten og ventilasjonskanalen er ca 120 cm), og oppdager da at benkeplaten ikke er helt horisontal. Vinkelen mellom vegg og benkeplate er slik at en hylle på knappe meteren som står på høykant på benken luter 7-8 mm bort fra loddlinjen i overkant. Når vi stiller spørsmål ved dette, får vi beskjed om at det er en avvikelse innen normen. Tiltaket skal være å begynne i laveste punkt ved flislegging og deretter kappe overskytende flis i nederkant for å gi en rett linje i overkant. Stemmer dette virkelig?

De fikk et tomt kjøkken å begynne med, så det har ikke vært behov for å ta hensyn til gamle skavanker, og de har kunnet rette opp vegger og underlag som de ville.

/alacs

Høres merkelig ut når du sier at benkeplaten ikke er horisontal. Lener den virkelig? At tak og vegger kan være skjeve kan jeg forstå, men at man ikke setter skap og benkeplate i vater???

Vegg er ok (loddet med "sten och snöre") men benkeplaten er høyere i den ene enden. Det virker som at benkeplaten er ok fra den ene siden frem til uttak for koketopp (ca 280 cm fra v kant), deretter fra koketopp til h høyre kant (120 cm) heller den oppover. Skal låne laserpass og sjekke hvordan det ser ut. Skal se om jeg kan ordne foto senere.

Låter jo litt rart. Det viktigste ville jo være å vite hvor mye benkeplaten heller i mm per meter. Det burde kanskje gå an å regne ut matematisk om man vet målene på hylleplanet du bruker. En rettholt ville jo være det beste å kontrollere med...

Om helningen ikke er altfor stor ville jeg heller gjort flisleggingen rett ved å korrigere nederst med en mykfuge, altså sette flisene ut fra høyeste punkt. Men det kommer jo an på som sagt hvordan det ser ut...

Frebbe skrev:
Om hellingen ikke er alt for stor, ville jeg heller gjort flisleggingen rett ved å korrigere nederst med en mykfuge, dvs. sette flisene ut fra det høyeste punktet. Men det avhenger jo av hvordan det ser ut...
Ja, det *heller* mot at vi gjør som du sier. Skal som sagt skaffe et laservater for å bedre se hvordan det varierer over de 4 meter det er snakk om. Er det primært i den ene kanten, gjør vi kanskje korrigeringen som du sier. Mykfuge skal vi jo ha uansett - den må bare ikke bli urimelig høy på deler av benken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.