Blir ikke klok på dette, men det er sikkert dritenkelt når jeg får det forklart for meg.

Hvordan gjør man terskeloppviket når det ikke finnes en terskel? Jeg tenker at flisene fra gangen går halvveis inn i døråpningen, og at flisene fra toalettet møtes i midten. Men det finnes jo ingen terskel å vike opp mot, og hvis flisene fra toalettet går til midten, blir det ingen rett linje.

Er det kanskje slik at flisene fra gangen skal gå inn på toalettet like mye som veggen bygger på innsiden for å få en rett tettlinje?

Legger man deretter terskelen slik at den flukter med gangflisene, blir det et oppvik på kanskje (gangfliser 18mm) pluss terskel 12mm eller noe sånt.

Må kappe bitene til gangflisene snarest, så det hadde vært gøy å gjøre riktig fra starten.
 
  • Byggeplass med to trerammer, fliser på gulvet, oransje fliskryss, verktøy som boremaskiner og en feiekost i bakgrunnen.
P
Du trenger sannsynligvis å bygge opp en kant slik at tetningslaget ved døren er 2cm over øk. brønn.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Ingen brønn bare toalett. Men mener du at oppvikket uten terskel skal være minst 20mm?
For det skal vel vikes på terskelen også.

Og da må vegger og karm opp innser jeg nå for at det skal være helt jevnt.
 
man trenger knapt å brette opp i det hele tatt på en vanlig toalett.
 
  • Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Er det bare toalett og ingen dusj trenger du ingen oppvik
 
Ja, det er krav om oppbrett.
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Har man ingen brønn så vet jeg ikke hvordan en oppkant på noen cm skal beskytte.......
 
  • Liker
Dowser4711
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har man ingen brønn så vet jeg ikke hvordan et oppbrett på noen cm skal beskytte.......
har du 20mm oppbrett på 1,5 kvadratmeter så får der plass til 30 liter vann før det renner over terskelen
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
og hva hjelper det om det står og renner fritt ut av en sprukket slange eller et rør?
 
S Stefan1972 skrev:
og hva hjelper det om det står og renner fritt ut av en sprukket slange eller et rør?
det vanlige er nok mindre lekkasjer fra f.eks. koblinger
 
  • Liker
BirgitS og 3 andre
  • Laddar…
Jeg hadde ikke tenkt membran i det hele tatt, men siden jeg vil gjøre det riktig, er det like greit å følge reglene. Forstår heller ikke forskjellen, for det kommer bare til å renne ut i gangen. Men men.

Nei ingen sluk, bare toalett.
 
Leste 20mm oppbrett mot terskel eller i nivå med tilknyttet keramisk gulv. Legge en list på gulvet som man tilpasser til og deretter terskelen oppå blir penest?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Leste 20mm oppvik mot terskel eller i nivå med tilknyttende keramisk gulv. Legge en list på gulvet som man kobler til og så terskelen oppå blir penest?
Men jeg kan vel likevel dra inn klinkeren fra gangen i stedet for en list. Og legge terskelen på den?
Da har jeg jo stabilt under hele terskelen.
Eller er det noen ulemper med å dra inn det så langt? Får jo også noe å stille karmen på.

Eller tenker jeg helt feil?
 
Har du terskel så er det vel best å dra opp tetningslaget. Sett karmen direkte hvis du har den?
 
  • Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.