Holder på å rive bort panel og takplater i et par soverom i en fritidsbolig fra 60-tallet for å legge ny elektrisitet og sette opp osb+gips. Bak den gamle panelet sitter det en type tjærepapp som ser ut som takpapp. Antar at det bare er å rive bort da den blant annet lukter nettopp tjærepapp. Men hva har den for funksjon? Gjetter selv på at den fungerer som vindsperre. Finnes det noen grunn til ikke å rive bort den?
Old school dampsperre/dampbrems. Jeg ville la den sitte, den fyller omtrent den funksjonen som diffusjonstett dampsperreplast gjør i dag.
I dag bygger vi husene for å være så damptette (diffusjonstette) som mulig innenfra, og ofte med bedre ventilasjon. Dette oppnår vi med en damptett plast som sitter innenfor veggkonstruksjonen og bak regelverket for innerbekledning (osb + gips).
Tidligere bygde man husene diffusjonsåpne men med papp som denne for å bremse fukt fra å vandre ut i veggkonstruksjonen. Tanken var at det er naturlig trekk gjennom hele huset og man fyrer skikkelig med varme, huset tørker ut av seg selv.
Merk at hvis du ikke har plast i huset i dag, bør du tenke deg om både en og to ganger før du gjør det. Nesten alt du leser om muggproblemer i hus kommer fra feilaktig installerte tette sjikt/dampsperrer.
Om du for eksempel skulle rive bort dette og sette moderne dampsperre i plast, hva ville skje da? Jo, siden deler ville være damptette, men andre ikke, ville fuktigheten som ellers hadde passert gjennom denne pappen i stedet krøpet langs den til den fant et sted å ta seg ut, dvs. der plasten ender. Dette fører til at du får mye mindre fuktbelastning bak plasten, men mye mer rundt plastens kanter.
Trehus kan med god effekt bygges diffusjonsåpne, det har man gjort i hundrevis av år. Tre kan puste (dvs. ta opp og avgi fukt) MANGE ganger før det tar skade. Jeg er ingen trehusfanatiker, de moderne metodene ER bedre. Men KUN dersom de brukes på riktig måte.
Takk for svar. Jo, jeg har forstått problematikken med fukt/dampsperre/ingen dampsperre. Nå er det en fritidsbolig som hovedsakelig brukes vår/sommer/høst, men vi har grunnvarme på om vinteren samt vintervann. Men siden vi ikke er der så ofte om vinteren, blir fuktbelastningen den årstiden ganske liten, og ellers står nesten alltid en dør eller et vindu på gløtt. Har dessuten en pax-vifte på badet som går når vi er på plass.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.