Hei!

Jeg har et hus bygget i 1964 i Stockholm. Et autorisert asbestsaneringsselskap har fjernet fliser, festemasse, fugemasse, gulvlim og belegg i vaskerommet. Analyse viste asbest i flisefugen oppå påstøpen.

Under påstøpen finnes det et svart lag som ser ut som tjærelag eller tjærepapp, direkte mot betongplaten. Det er altså ikke svartlimet under flisene, men et separat lag nederst. Da saneringsfirmaet fjernet de øvre lagene, etterlot de dette laget eksponert uten å ta prøver og uten å informere meg om eventuell asbestrisiko.

Jeg lurer på:
  • Hvor vanlig er det at tjærelag eller tjærepapp fra den tiden inneholder asbest i bolighus?
  • Har dere sett asbest i lignende konstruksjoner?
  • Er saneringsselskapet pliktige til å ta prøve når de eksponerer laget?
  • Hvis de mistenker asbest, må de informere meg?
  • Har de ansvar for å sanere dette laget eller inngår det ikke automatisk?
Jeg vedlegger bilde av det aktuelle laget. Alle erfaringer, tekniske forklaringer og juridiske synspunkter verdsettes.

• Svart lag av mulig tjære- eller bitumenmasse på betonggulv etter asbestsanering i vaskerom fra 1964.
Bry deg ikke om asbest det er asfalt som ble brukt som fuktskygg det man i dag kaller for tettesjikt, det finnes i alle bad fra 50-60 tallet.
Asbest er ikke farlig! Det er bare ved høye konsentrasjoner som ved produksjonen samt om man sliper eller river i tørt tilstand.
Advarsel! Ikke ta t-banen i Stockholm den er full av asbestfiber fra bremsebelegg.

AI. Asbest ble forbudt i bremsebelegg for kjøretøy, inkludert T-banevogner, i Sverige år 1982. Dette forbudet omfattet også andre typer friksjonsbelegg som clutchbelegg!
Men støvet er fortsatt der!
Det er et under at stockholmere lever.
😂😪🤔

Takk for ditt svar!

Mitt spørsmål er om disse materialene inneholder asbest. Jeg orker ikke ta flere prøver. Jeg har allerede hyret et saneringsfirma, men de har ikke gjort sitt fulle arbeid og kun fjernet det ytre laget med påvist asbest.

Nå er det igjen asfalt i vaskerommet under påstøpen som de har eksponert, og tjærepapp under påstøpen i badet. Pleier disse materialene å inneholde asbest ifølge deres erfaring?

Må jeg ta forholdsregler når jeg renoverer og fjerner all påstøping ned til bunnplaten, eller er det unødvendig? Det var det som var mitt spørsmål.

Ingen vil kunne svare på om akkurat ditt gulv inneholder asbest, bruk passende verneutstyr.

Nei, det svarte materialet inneholder sannsynligvis ikke asbest. Derimot inneholder det sannsynligvis stenkulltjære, med tanke på byggeåret.

Ved all rivningsarbeid bør man ha en hageslange med fin dusj som fukter det man river for å eliminere støv? Det hindrer at hele huset/leiligheten blir nedstøvet.

Stefan N Stefan N skrev:
Ingen kommer kunne svare på om akkurat ditt gulv inneholder asbest, bruk passende verneutstyr.
Saneringsfirmaet hadde blant annet HEPA-filterstøvsuger og luftrenser. Må jeg selv bruke samme utstyr nå? Jeg forstår ikke hvorfor de ikke kunne fjerne det allerede da de var her fra starten 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.