Vi skal sette opp perlestaff i et av soverommene i vårt 20-talls hus...
Kan vi gjøre det selv, eller?
Er det noe man skal tenke på når man setter opp perlestaff :-??

Perlestaffen er grunnet & malt med schellack & klar til å settes opp:-)!

Tips mottas med takk!
 
P
Selvfølgelig kan dere gjøre jobben selv. Mål opp bredden på taket først og sjekk at dere ikke får en for liten sluttbit - kløyv i så fall ned den første planken. Mål ut en rett linje å gå etter for de første plankene, og så er det bare å spikre på. Kortskarver blir finest om de gjæres 45 grader (gjæring i plankenes tykkelse, ikke på breddemålet, om du forstår hva jeg mener...). Hvis dere ikke har en dykkertpistol så leie en! Det blir mange spiker på et tak og det er verdt leiekostnaden.
 
"Kortskarver blir finest hvis de gjæres 45 grader (gjæring i plankenes tykkelse, ikke på breddemålet, om du forstår hva jeg mener..)"

Vi forstår ikke helt hva du mener...
 
Bob_the_builder
Sagkuttet legges altså i 45 grader mot over-/undersiden, ikke diagonalt over planken. Tror ikke dere hadde kommet på tanken uansett...   :)
 
... For visst havner taklisten liksom "over" kortskarvene...? Vet ikke om vi har forstått rett men...
 
Hva er vitsen med å gjøre så da :-??
Går det ikke like bra å sage diagonalt? Eller er det sas "feil"?

Bob_the_builder skrev:
Sagkuttet legges altså i 45 grader mot over-/undersiden, ikke diagonalt over planken. Tror ikke dere hadde kommet på tanken for så vidt...   :)
 
P
Hvis deres panelbiter ikke er av rommets fulle lengde, vil dere få kortskarver som havner midt i taket. Disse dekkes naturligvis ikke av taklisten.
Poenget med å gjerde disse skarvene, 45 grader fra framside til bakside, er at sprekkene ikke synes like tydelig når treverket tørker/krymper, samt at det ikke "skever ut" like lett hvis plankene vrir seg i endene.
 
Rommet er kun 6 kvm så bordene rekker på lengden & dekker hele takets lengde...
 
Bob_the_builder
Da så. Glem alt vi har sagt om skjøting. ;)
 
Da er det bare å sette i gang i morgen etter jobb da - tusen takk for svarene :)!
 
Hvilken treningsverk vi har i dag... Taket ble IKKE ferdig i går :(!
Vi vurderer å kjøpe en dykkertpistol - hva koster en slik - eller skal vi leie??
 
Ja, vi lot virket tørke (innendørs ca. 1,5 måned), men når jeg grunnet dem så satte jeg dem opp mot en vegg... Klønete - jeg vet!!! Det har resultert i at flere er vridde og mange er litt krumme... Ingen idé å sette opp slike, eller?!

Heldigvis har vi umalte, tørre panelbord igjen som vi skal grunne i kveld & sette opp i helgen!
Takk for tipsene!
 
Spikret du opp panelet med klammer eller har du synlige spiker ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.