9.734 lest ·
12 svar
10k lest
12 svar
TIPSE OSS! Sette opp perlestaff i taket...
Vi skal sette opp perlestaff i et av soverommene i vårt 20-talls hus...
Kan vi gjøre det selv, eller?
Er det noe man skal tenke på når man setter opp perlestaff :-??
Perlestaffen er grunnet & malt med schellack & klar til å settes opp
!
Tips mottas med takk!
Kan vi gjøre det selv, eller?
Er det noe man skal tenke på når man setter opp perlestaff :-??
Perlestaffen er grunnet & malt med schellack & klar til å settes opp
Tips mottas med takk!
Selvfølgelig kan dere gjøre jobben selv. Mål opp bredden på taket først og sjekk at dere ikke får en for liten sluttbit - kløyv i så fall ned den første planken. Mål ut en rett linje å gå etter for de første plankene, og så er det bare å spikre på. Kortskarver blir finest om de gjæres 45 grader (gjæring i plankenes tykkelse, ikke på breddemålet, om du forstår hva jeg mener...). Hvis dere ikke har en dykkertpistol så leie en! Det blir mange spiker på et tak og det er verdt leiekostnaden.
Hvis deres panelbiter ikke er av rommets fulle lengde, vil dere få kortskarver som havner midt i taket. Disse dekkes naturligvis ikke av taklisten.
Poenget med å gjerde disse skarvene, 45 grader fra framside til bakside, er at sprekkene ikke synes like tydelig når treverket tørker/krymper, samt at det ikke "skever ut" like lett hvis plankene vrir seg i endene.
Poenget med å gjerde disse skarvene, 45 grader fra framside til bakside, er at sprekkene ikke synes like tydelig når treverket tørker/krymper, samt at det ikke "skever ut" like lett hvis plankene vrir seg i endene.
Ja, vi lot virket tørke (innendørs ca. 1,5 måned), men når jeg grunnet dem så satte jeg dem opp mot en vegg... Klønete - jeg vet!!! Det har resultert i at flere er vridde og mange er litt krumme... Ingen idé å sette opp slike, eller?!
Heldigvis har vi umalte, tørre panelbord igjen som vi skal grunne i kveld & sette opp i helgen!
Takk for tipsene!
Heldigvis har vi umalte, tørre panelbord igjen som vi skal grunne i kveld & sette opp i helgen!
Takk for tipsene!
Spikret du opp panelet med klammer eller har du synlige spiker 
Klikk her for å svare