Hei, har en kåk fra 1910 som viste seg å bestå av stående tømmerplank i yttervegger, ca 3" for deretter gjennom årene fått en del organiske materialer på innsiden som noen pappskive og masonitt. Snart har jeg planer om å etterisolere veggen utvendig og bytte fasade. Jeg snakket med en isoleringsfirma i nærheten, men vet ikke om de forsto mitt resonnement. De påstod at jeg skulle sette vindduk på veggen utvendig etter å ha revet bort ytterpanel, så bygge opp krysslag med CC60 45x45 lekter, deretter vindduk igjen utv og lekter + panel. Jeg kjøper dette resonnementet siden man da får en dampbrems på hver side av isolasjonen og det i dag ikke finnes noe bortsett fra muligens noen vindpapp i veggen (burde sitte utvendig). En stund var jeg inne på å spikre opp 17mm rupanel på trestammen med kanskje CC40 å legge isolasjonen mot, men trenger man å bekymre seg for fukt mot gamle trestammen midt inne i veggen? Tanken er jo at eventuell fuktighet skal oppstå i isolasjonen og så vandre utover. Har tenkt å bruke celluloseisolasjon iCell plater da jeg kan få tak i disse greit. Tidligere har jeg brukt trefiberplater i flere nybygg og da brukt vindduk på begge sider av stammen med godt resultat. Hva synes Dere eksperter? :)

Utvendig tilleggsisolering er klart best når man har en tømmerstamme. Først og fremst fordi man på denne måten øker den tidsforsinkelsen som alltid oppstår når man har en tung stamme. Dagens solvarme kommer inn om natten og nattens kulde om dagen. Dette reduserer oppvarmingsbehovet i alle fall i visse deler av året. Deretter er det jo en måte å spare på gulvflaten.

Celluloseisolering er også bra fordi man da ikke trenger å bekymre seg for eventuell kondens i den nye isoleringen. Man bør ikke sette dampsperre på innsiden av en plankevegg. Man kan fundere litt over tykkelsen på isoleringen, men 45+45 er nok en rimelig avveining. Det skal se fornuftig ut også. Om man regner med at 3 tums plank tilsvarer 25 mm høyverdig isolering, så blir det til sammen 115 mm isolering. Jeg synes det virker som om isoleringsfirmaet kan jobben sin. Tenk på at vinduskarmene bør flyttes ut like mye som du tilleggsisolerer. Det er også en god anledning til å se over tettingen mellom karm og vegg. Den pleier ikke å være god i hus med plankstammer.

Men man kan sette vindvev mot plankens utside og igjen utenfor isolasjonen, dvs et lag på hver side av den nye isolasjonen og direkte mot det gamle planket, eller er det en dum idé?
Tanken er å bytte vinduer og flytte ut dem i kant med panelet.
Jeg vil ha 45+45 krysslektet for det blir få kuldebroer og er enkelt å bygge.
Dog regner jeg ikke med å spare inn kostnaden for renovering, men synes det trengs litt renovering etter 107 år.

Nei, det er ingen dum idé å sette vindduk på begge sider av isolasjonen.

Ingen risiko for at det blir fukt mot stemplankets utside med vindsperre og isolasjon liggende direkte imot tror du?

Nei. Celluloseisoleringen er like hygroskopisk (fuktopptakende) som plankestammen. Vindsperren skal være vindtett, ikke damptett.

Burde fungere bra. Takk for ballingen!

• Liker
Mrmaxim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.