Til å begynne med er dette vårt første hus, og det går litt tregt å lære seg alt man tydeligvis bør vite bare for at man er huseier...
Det begynte med at vi hadde vann som kom inn der innkommende vann går gjennom veggen. Men det er fikset. Etter dette skulle vi gjenopprette og pynte opp første delen i kjelleren og kjellertrappen da dette er åpent og synlig ned fra gangen.

Jeg har fått litt hodebry. Jeg vet ikke helt hva som er riktig å gjøre.

Når vi rev innerväggen, så var det isolert uten spalte men med en plastmatte mot veggen. Synes dette føles merkelig? Trelektene ligger dog et par cm fra vegg.

Hadde gjerne hatt det isolert siden det er åpent opp, men vet ikke om man tør. Så derfor får det fungere uten.

Den endelige spørsmålet er vel, er det beste og sikreste bare å sette gipspapp? Føles veldig hult da. Bør man sette noe annet materiale? På den ene siden (under trappen på bildet) har vi utbygging med krypgrunn i stedet og en gammel ytre kjellertrapp på andre siden av veggen. Bør jeg rive ned plastmatte og isolasjon her, eller er det relativt risikofritt tror dere?

Finnes stor risiko for at jeg bare er alt for nervøs.
Hvit trapp i en kjeller under renovering, viser rå vegger med plastmatter og treverk, samt noen verktøy plassert på trinnene. Innvendig vegg med trestendere, synlig isolasjon og plastmatte delvis revet. Viser en kjele og rør nedenfor, preget av uferdig renovering. En uferdig vegg under en trapp med synlig treverk og isolasjon, samt eksponert rørlegging og del av trapp i et hus under renovering.
 
P
Jeg er redd for at du burde gjøre om. Trelekter er ikke å anbefale, tror at du kan finne tråder her om hvordan man bør bygge i kjeller.
 
  • Liker
Daniel. O
  • Laddar…

Beste svar

Hvis jeg var deg, ville jeg ha revet bort alt og kun pusset de gamle steinveggene og malt med silikatmaling. Samt murt igjen hullet for den gamle kjellerdøren hvis den ikke brukes mer. Men det finnes sikkert andre løsninger også :)
 
  • Liker
Lerstenstegel og 2 andre
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Om jeg var deg ville jeg ha revet bort alt og bare pusset de gamle steinveggene og malt med silikatmaling. Samt murt igjen hullet for den gamle kjellerdøren hvis den ikke brukes mer. Men det finnes sikkert andre løsninger også :)
Det blir som du foreslår. Vi hadde snakket om det, men hun ville helst ikke det. Nå har jeg overtalt henne

Morsomt, men mye jobb

Takk for raske svar
Hvit trapp installeres mot en slitt betongvegg, med verktøy og ledninger liggende på trinnene.
 
Daniel. O Daniel. O skrev:
Det blir som du foreslår. Vi hadde snakket om det, men hun ville helst ikke det. Nå har jeg overtalt henne

Morsomt, men mye arbeid

Takk for raske svar
[bilde]
Det kommer til å bli kanon(y)
 
morsomt!!? Man er ennå ulike :crysmile:
ps vi har gjort akkurat dette. ds
fint blir det, så kjør på.

vi orket ikke pusse så vi brukte Finjas laga vegg og typen sparklet veggene, så dro vi med en skrape. Blir litt struktur. Fint synes vi.
 
P
Hvordan lager man runde vinduer? Ligger små masonittbiter der...
 
JanneJanne123
Vet ikke om det er pga stygt du tenker, men flertallet av de vinduene jeg har støtt på i kjelleren har vært over bakkenivå og da er jordfuktigheten ikke noe problem.
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet ikke om det er pga stygt du tenker, men merparten av de vinduer jeg har støtt på i kjellere har vært ovenfor mark og da er markfuktigheten ikke noe problem.
jeg er bare nysgjerrig for jeg skal gjøre likt i min kjeller. Ok, om fukten ikke er noe problem så antar jeg at man setter noe for rundt vinduet.
 
JanneJanne123
Ja det kan man gjøre om man vil, selve karmen pleier jo å være av tre og det er ikke noe problem.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
L Lane skrev:
moro!!? Man er änna forskjellige :crysmile:
ps vi har gjort akkurat dette. ds
fint blir det, så kjør på.

vi orket ikke pusse så vi brukte Finjas laga vegg og typ sparklet veggene, så dro vi med en skrape. Blir litt struktur. Fint synes vi.
Det er gøy når det begynner å bli ferdig
Jeg tror jeg skal ha hit en murer uansett. Skal fikse til gamle kjellerdøren samt droppe fallet som er under vinduet. Her er så mye løst, så jeg tør ikke gjøre det selv, iallfall uten ordentlig veiledning
 
  • Liker
Lane
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.