Hei.
Vi har renovert et gammelt hus fra 1880, og i halve huset var det fiskebeinsparkett som vi valgte å beholde og pusse opp, men i den andre halvdelen måtte vi rive det gamle gulvet. På grunn av de forskjellige nivåforskjellene i huset kunne vi ikke sparkle opp hele veien til parketten, det er store områder og ville ha krevd en vanvittig tykk sparkelkake. Ulempe for både lommebok og gamle gulvbjelker.

Siden det er forskjellige høyder og det gamle parkettgulvet er sjarmerende skjevt, vil jeg finne en løsning på overgangsterskel mellom parketten og flisgulvet. Messinglist funker ikke siden gulvhøyden går fra 18mm-5mm på et sted og 20mm-8mm på et annet. Jeg lurer på om det finnes noen annen måte å gjøre dette på? Tresparkel? Kan man sparkle ut en sterk og holdbar kant som fester godt mot parkettkanten? Hva tror dere?

• Ujevn overgang mellom fiskebensparkett og mørkt gulv med høydeforskjell i renovert hus. Parkett er slitt og viser nivåforskjellen tydelig.
  • Overgang mellom fiskebensparkett og flislagt gulv i et rom; merkbar høydeforskjell mellom materialene.
En nivåliste, en benk, en tvinge, en tommestokk, en penn, og... mye tid, tålmodighet og et bredt stemjern med riktig skarpt blad.

torparavgrund torparavgrund skrev:
En nivålist, en benk, en tving, en tommestokk, en blyant, og... mye tid, tålmodighet og et bredt stemjern med skikkelig skarp egg.
Ja men da blir det 90 grader på vinkel vel? Jeg har tenkt meg en myk kant som ikke bryter tærne så lett :)

En terskel i eik? Den har vel to høyder og avrundede kanter. 3 mm differansen kan nok håndteres med shims og fugemasse.

Fjern flisene innenfor de gule linjene og legg til en eikestrip som vil ha en "vridd" overflate.

Gulv med fliser innrammet av gule linjer, som angir område for å fjerne flisene og erstatte dem med en eikestrip med buet overflate.

• Liker
Jenpet og 1 annen
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En tröskel i ek? Den har väl två höjder och rundade kanter. 3 mm diffen kan nog hantera med shims och fogmassa.
Diffen är mer än 3mm. Den är 12mm på ena dörren och 13mm på andra. Jag har inte hittat eklister som klarar 20mm höjd :-/.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.